Aangezien de vraagstelling aan de ouders en/of jongeren bij alle leeftijdscategorieën overeenkomen en het onderzoek en de verwijscriteria op dezelfde wijze door de JGZ worden uitgevoerd respectievelijk gehanteerd is onderstaand schema toe te passen bij de kinderen op de basisschool en het voortgezet onderwijs. Bij laaggeschoolde ouders en/of ouders die het Nederlands slecht beheersen dienen de professionals rekening te houden met de wijze van vragen en de eventuele vragenlijsten.
Basisanamnese, vragen die altijd gesteld worden (eventueel via vragenlijst)
Aanvullend voor 10-11 jaar en ouder
Welbevinden van het kind (sociaal-emotioneel, malaise, moeheid, lusteloosheid, snel koud)
Maakt u zich zorgen over het eten van uw kind (te veel, te weinig, overmatige gerichtheid op gewicht en voeding, anticipatoir kokhalzen, pathologisch eetgedrag (zie paragraaf 4.6)?
Hoe gaat u met het eetgedrag van uw kind om?
Aan de tiener:
Hoe is je eetlust?
Heb je problemen met eten?
Gebruik je eten als troost of compensatie?
Lijn je? Eet je bepaalde dingen niet of juist heel veel?
Biometrie
Lengte
Gewicht
Ontwikkelingsonderzoek
Kinderen 5-6 jaar Baecke-Fassaert-motoriektest; eventueel aanvullende vragenlijsten SDQ/KIVPA.
Pedagogisch-gedragsmatig advies/begeleiding door jeugdverpleegkundige, verpleegkundig specialist of pedagoog van het CJG (zie 7.3).
Belangrijk is hier te vermelden dat eetstoornissen gepaard kunnen gaan met een normale BMI. Specifieke fysieke kenmerken van een klassieke eetstoornis, zoals lanugobeharing of gebitserosie door braken, worden vaak pas zichtbaar bij een BMI die, afhankelijk van de leeftijd, onder de 13-17 ligt.