4.3.1 Anamnese Ingrijpende gebeurtenissen

JGZ richtlijn Excessief huilen (2013, multidisciplinair)

Excessief huilen

Anamnese naar ingrijpende gebeurtenissen, die invloed hebben op de balans draagkracht draaglast 

Met de reeds aanwezige informatie en deze aanvullende informatie, kan de verpleegkundige (opnieuw) een totale risico-inventarisatie maken. 

  • Zijn er de afgelopen twee jaar ingrijpende gebeurtenissen geweest in uw gezin? Het gaat om gebeurtenissen die je gebruikelijke levenspatroon kunnen veranderen (positief of negatief) De vragen 1 t/m 16 kunnen hiervoor gesteld worden. 
  • En welke invloed heeft dat op jullie gezin? (“niet zorgelijk” of “zorgelijk”)

 

    niet zorgelijk zorgelijk
1. overlijden van familielid of geliefd persoon    
2. langdurige ziekte van een gezinslid    
3. ongeval(len)    
4. confrontatie met geweld of criminaliteit    
5. conflicten of ruzies buiten het gezin    
6. conflicten of ruzies binnen het gezin    
7. echtscheiding of langdurige afwezigheid gezinslid    
8. uitbreiding gezin door geboorte    
9. uitbreiding gezin door stiefouder en/of stiefkind(eren)    
10. problemen met andere kinderen in het gezin    
11. verhuizing of migratie    
12. problemen met werk of werkeloosheid    
13. problemen met geld of inkomen    
14. problemen met drank of verslaving    
15. psychische problemen van uzelf of partner    
16. vlucht naar Nederland    

 

Vragen die gesteld kunnen worden als er ingrijpende gebeurtenissen zijn die men als “zorgelijk” ervaart: 

  • Op welke manier heeft u, het kind en/of het gezin last van deze ingrijpende gebeurtenis? ……………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………….…………………………………………..
  • Waar maakt u zich op dit moment de meeste zorgen over? ……………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………….……….………………………………….
  • Is er steun van de partner in deze situatie? 0 ja 0 nee
  • Is er steun vanuit de omgeving?  0 ja 0 nee 
  • Heeft u of uw partner behoefte aan professionele ondersteuning of hulp? 0 ja 0 nee 
  • Wat zou er als eerste opgepakt moeten worden? …………………………………………………………………………………………….…………… ……………………………………………………….……………………….……………….……….
  • Is er professionele hulp ingeschakeld? 0 ja 0 nee 

Welke hulp? ………………………………………………………………………………..………… 

Hoe loopt dit? ………………………………………………………………………………..………

 

Bron: “KIPPPI” Kort Instrument voor de Pedagogische en Psychologische Probleem Inventarisatie, Kousemaker (’97), Balansmodel I Bakker, NIZW (’97)

Heb je vragen?

Neem voor vragen of meer informatie contact met ons op

Contact opnemen

Heb je suggesties voor verbetering van deze JGZ-richtlijn?

Geef jouw feedback