Vragen die bruikbaar kunnen zijn bij een uitgebreide brede anamnese.
Probleemverheldering
- Wat is het ervaren probleem?
- “Kun je er meer over vertellen?”
- Wat gebeurt er?
- Op welke momenten?
- Hoe vaak?
- Hoeveel last heb je ervan (schaalvraag eventueel)?
- Wat zijn de gevolgen? Wat merk je ervan?
Aanleiding
- Sinds wanneer is het?
- Was er een aanleiding; weet je waarom je slecht bent gaan slapen?
- Zou het ergens mee te maken kunnen hebben denk je?
Slaaphygiëne
- Waar slaap je/ waar val je in slaap?
- Tijdstip van naar bed gaan (is dit elke nacht ongeveer hetzelfde, verschil doordeweeks/weekend)
- Val je meteen in slaap of lig je lang wakker? Hoe lang denk je gemiddeld? Wat doe je dan?
- Word je ’s nachts wakker en wat doe je dan?
- Slaap je overdag weleens?
- Slaap je alleen in een kamer?
- Slaap je in een donkere kamer, of is er veel licht?
- Is de temperatuur goed in de kamer? Niet te warm, en niet te koud?
- Eet je iets, voordat je naar bed gaat?
- Wat doe je ’s avonds, vlak voor het slapen gaan (denk aan Tv-kijken, computeren , etc.)
- Gebruik je het bed voor andere activiteiten dan slapen? Bijv. studeren, telefoneren, gamen etc.)
- Gebruik je medicatie? (Raadpleeg ook het JGZ dossier)
- Gebruik cafeïne en genotmiddelen? (denk aan cola, koffie, energiedrankjes, sigaretten, alcohol, drugs, etc.)
- Snurk je?
- Slaapwandel je weleens, of heb je last van ander opvallend gedrag ’s nachts?
- Heb je nachtmerries
Gezinssituatie
- Hoe ziet jullie gezin eruit (bij wie woon je)?
- Hoe gaat het thuis met de verschillende gezinsleden?
- Relatie met verschillende gezinsleden?
- Zijn er de afgelopen twee jaar ingrijpende gebeurtenissen geweest in jullie gezin?
School
- Hoe gaat het op school?
- Wat vind je van school?
- Wat vind je leuk om te doen?
- Wat vind je minder leuk aan school?
- Hoe zijn je resultaten?
- Concentratie / aandacht?
- Wie zijn je vrienden?
- Wordt er gepest op school / in de klas?
- Wordt je wel eens gepest, of pest je zelf?
Vrije tijd
- Wat vind je leuk om te doen?
- Heb je vaste bezigheden?
- Hoeveel tijd besteed je er aan?
- Spreek je af met vrienden?
Stemming
- Hoe is je stemming in het algemeen (vrolijk, ongelukkig, verdrietig);
- Is er sprake van angst, zenuwachtigheid of gepieker;
- Is er iets veranderd daarin de laatste tijd?
Sociaal netwerk
- Heb je om hulp gevraagd aan anderen?
- Aan wie (sociaal netwerk en/of professional)?
- Heb je hulp gekregen?
- Zo ja van wie, en wat heeft het je opgeleverd?
Eerdere oplossingen
- Wat heb je zelf al geprobeerd om het probleem op te lossen?
- Heb je informatie opgezocht;
- Welke informatie heb je gevonden;
- Had je daar wat aan; zo ja, wat;
- Heb je dingen uitgeprobeerd om het probleem op te lossen;
- Wat was het effect; ben je daar tevreden over;
- Zo nee, heb je ideeën over wat mogelijk nog wel zou kunnen werken?
- Zijn er al dingen veranderd?
Vervolg
- Noodzaak voor een vervolg (eventueel schaalvraag)
- Zou je hulp willen en zo ja van wie en hoe?
Samenvatting
Conclusie
Gezamenlijke afspraken over het vervolg
Bron
- Zorgplan JGZ (2008 V&VN)
- JGZ Richtlijneno.a.
- Opvoedingsondersteuning kaart 2 “beslisschema”
- Vroegsignalering van psychosociale problemen Balansmodel (tabel 2.1)
- Depressie (concept)
- Angst