8.10 Bijlage 11 Kenmerken van observatie-instrumenten voor de beoordeling van de motorische ontwikkeling van kinderen van 0-18 jaar

JGZ-richtlijn Motorische ontwikkeling

Motorische ontwikkeling

Observatie-instrumenten voor de algemene (niet-geselecteerde) populatie, zonder Nederlandse normwaarden.

Observatie instrument Leeftijd doelgroep Wie neemt de test af? Inhoud Afnameduur Valide? Betrouwbaar? Nederlandse normwaarden?
Totale motoriek              

The Infant Motor Profile (IMP)[16],[199],[200]

 

 

3-18 maanden, of, bij langzame motorische ontwikkeling, tot de leeftijd dat het kind enkele maanden zelfstandig kan lopen. Onbekend

Spontaan motorisch gedrag (of uitgedaagd met speelgoed) wordt met een video opgenomen in de volgende condities: rugligging, buikligging, zitten met en zonder ondersteuning, staan met en zonder ondersteuning en zitten bij een ouder/verzorger op schoot.

De IMP bestaat uit 80 items die onderverdeeld zijn in 5 subschalen: variabiliteit (repertoire; 25 items), variabiliteit (mogelijkheid tot het kunnen selecteren van de meest passende beweging; 15), vloeiend (7), symmetrisch (10) en prestatie (bereiken van mijlpalen; 23 items)

15 min. filmen + beoorde-ling film

Goede concurrent validiteit met de AIMS en neurologische test.

Goede constructvaliditeit (vergeleken met prenatale, perinatale en neonatale variabelen)

Ja Onbekend

Structured Observation of Motor Performance in Infants-I [201] 

 

 

0-12 maanden Verpleegkundigen

Zowel de spontane- en vrijwillige bewegingen van kinderen in rugligging, buikligging, zittende houding, staande houding en tijdens het bewegen als de handfunctie worden geobserveerd en beoordeeld op niveau en kwaliteit. 

De score voor niveau loopt van 0-72 (hoe hoger hoe beter); de score voor kwaliteit loopt van 0-24 (hoe lager hoe beter).

 

Onbekend Onbekend Wel voor het bepalen van het niveau, maar niet voor het bepalen van de kwaliteit van motorische bewegingen. Onbekend

School version of the Assessment of Motor and Process Skills (School AMPS)[192]

 

Niet beschreven Niet beschreven Items zoals knippen en plakken worden geobserveerd in het klaslokaal. Onbekend De studie toont aan dat de test twee verschillende aspecten meet (school motorische vaardigheden en school proces vaardigheden) (onderzocht met de PDMS-FM) Onbekend Onbekend
Grove motoriek

Gross Motor Rating Scale (GMRS)[219]

 

 

Niet beschreven Leerkrachten 20 items onderverdeeld in 3 categorieën: grofmotorische vaardigheden (10 items), fysieke kwaliteiten (7 items) en bewegingsmotivatie (3 items) Onbekend

Nee

(onderzocht met o.a TGMD en M-ABC)

Onbekend Onbekend

Heb je vragen?

Neem voor vragen of meer informatie contact met ons op

Contact opnemen

Heb je suggesties voor verbetering van deze JGZ-richtlijn?

Geef jouw feedback