2.3.1 Kernpunten

JGZ richtlijn Taalontwikkeling (2018, aanpassingen 2023)

Taalontwikkeling
  1. Kinderen bij wie de taalontwikkeling achterblijft bij leeftijdsgenoten hebben een taalachterstand. De volgende mijlpalen moeten minimaal bereikt zijn op de volgende leeftijden:

 

Leeftijd Mijlpalen die minimaal bereikt moeten zijn
Op de leeftijd van 2 jaar (24 maanden)
  • Begrip opdrachtjes van 2 woorden

  Het kind begrijpt opdrachtjes van 2 woorden, zoals ‘jas aan’ of ‘papa boek’

  • Aanwijzen van lichaamsdelen

  Het kind kan 1 of meer lichaamsdelen aanwijzen.  
  Bijvoorbeeld ‘Waar zit je neus?’

  • Productie van ongeveer 10 woordjes

  Het kind zegt in totaal ongeveer 10 woordjes

Op de leeftijd van 2 jaar en 6 maanden (30 maanden)
  • Begrip zinnetjes van 3 woorden

 Het kind begrijpt zinnetjes van 3 woorden, zoals ‘op de  stoel’ of ‘in de tuin’.

  • Productie tweewoordzinnetje

 Het kind kan 2 woordjes combineren, zoals ‘papa boek  of ‘kijk poes’. 

Op de leeftijd van 3 jaar (36 maanden)
  • Productie driewoordzinnetje

 Het kind kan zinnetjes van 3 woorden maken, zoals ‘popje muts ophebben’ of ‘auto in garage’. 

 

Op de leeftijd van 6 jaar (72 maanden)
  • Verstaanbaarheid

 Het kind is goed verstaanbaar

  • Spontaan een verhaaltje vertellen

 Het kind vertelt weleens spontaan een verhaaltje,  bijvoorbeeld over wat het kind die dag heeft gedaan.

  • Verhaaltje navertellen bij een aantal plaatjes

 Het kind kan een verhaaltje navertellen bij een aantal  plaatjes

  • Samengestelde zinnen
        Het kind maakt  ook heel lange zinnen, zoals ‘als ik later      groot ben, dan wil ik graag kok worden’?

 

2. Een taalachterstand kan negatieve gevolgen hebben voor: ouder-kind relatie en andere sociale relaties, sociale acceptatie, risico op depressie, angststoornis, sociale fobie, schoolsucces en maatschappelijk functioneren

Heb je vragen?

Neem voor vragen of meer informatie contact met ons op

Contact opnemen

Heb je suggesties voor verbetering van deze JGZ-richtlijn?

Geef jouw feedback