2.3.1 Kernpunten

JGZ-richtlijn Taalontwikkeling

Taalontwikkeling
  1. Kinderen bij wie de taalontwikkeling achterblijft bij leeftijdsgenoten hebben een taalachterstand. De volgende mijlpalen moeten minimaal bereikt zijn op de volgende leeftijden:

 

Leeftijd Mijlpalen die minimaal bereikt moeten zijn
Op de leeftijd van 2 jaar (24 maanden)
  • Begrip opdrachtjes van 2 woorden

  Het kind begrijpt opdrachtjes van 2 woorden, zoals ‘jas aan’ of ‘papa boek’

  • Aanwijzen van lichaamsdelen

  Het kind kan 1 of meer lichaamsdelen aanwijzen.  
  Bijvoorbeeld ‘Waar zit je neus?’

  • Productie van ongeveer 10 woordjes

  Het kind zegt in totaal ongeveer 10 woordjes

Op de leeftijd van 2 jaar en 6 maanden (30 maanden)
  • Begrip zinnetjes van 3 woorden

 Het kind begrijpt zinnetjes van 3 woorden, zoals ‘op de  stoel’ of ‘in de tuin’.

  • Productie tweewoordzinnetje

 Het kind kan 2 woordjes combineren, zoals ‘papa boek  of ‘kijk poes’. 

Op de leeftijd van 3 jaar (36 maanden)
  • Productie driewoordzinnetje

 Het kind kan zinnetjes van 3 woorden maken, zoals ‘popje muts ophebben’ of ‘auto in garage’. 

 

Op de leeftijd van 6 jaar (72 maanden)
  • Verstaanbaarheid

 Het kind is goed verstaanbaar

  • Spontaan een verhaaltje vertellen

 Het kind vertelt weleens spontaan een verhaaltje,  bijvoorbeeld over wat het kind die dag heeft gedaan.

  • Verhaaltje navertellen bij een aantal plaatjes

 Het kind kan een verhaaltje navertellen bij een aantal  plaatjes

  • Samengestelde zinnen
        Het kind maakt  ook heel lange zinnen, zoals ‘als ik later      groot ben, dan wil ik graag kok worden’?

 

2. Een taalachterstand kan negatieve gevolgen hebben voor: ouder-kind relatie en andere sociale relaties, sociale acceptatie, risico op depressie, angststoornis, sociale fobie, schoolsucces en maatschappelijk functioneren

Heb je suggesties voor verbetering van deze JGZ-richtlijn?

Geef jouw feedback

Heb je vragen?

Neem voor vragen of meer informatie contact met ons op

Contact opnemen