7.5.1 Bijlage 6 Overzicht van Nederlandstalige instrumenten

JGZ richtlijn Taalontwikkeling (2018, aanpassingen 2023)

Taalontwikkeling

Nederlandstalige instrumenten 

Leeftijd Instrument Referentie Doel Bron Validiteit Toepasbaar als Nederlands niet de moedertaal is? Toepasbaarheid in de JGZ?
0-54 mnd  Van Wiechen  Laurent de Angulo, 2008 Beoordelen van de taalontwikkeling  in combinatie met de  overige ontwikkelingsvelden  

Observatie door de JGZ-professional  en navraag bij ouders/

verzorgers

18 van de 23 communicatie-kenmerken hadden een specificiteit van 95% of hoger. De sensitiviteit van de kenmerken was voor 19 van de 23 kenmerken lager dan 50% (Diepeveen, 2016)

 

+/-

+

Bij alle organisaties in gebruik.

23-29 mnd  VTO Taal  De Ridder, 2006

Problemen in de taalontwikkeling te signaleren; meet taalbegrip, taalproductie en interactie tussen ouder en kind.

 

Ouders/

verzorgers

Sensitiviteit 24-52%, specificiteit 97-98% (De Koning, 2004). 

Er zijn aanwijzingen dat met behulp van het VTO Taal instrument kinderen met taalproblemen eerder worden opgespoord dan met het Van Wiechen Onderzoek, maar dit is niet bewezen. 

+/- +
15-27 mnd  Lexilijst Nederlands Schlichting, 2002

Meet taalproductie

 

Ouders/

verzorgers

Gebaseerd op twee internationaal geaccepteerde instrumenten , de Language Development Survey (LDS) en de Communicative Development Inventories (CDI) (zie onder). De sensitiviteit en specificiteit voor de Nederlandstalige versie zijn niet onderzocht. De begrips- en criterium validiteit zijn door de COTAN beoordeeld als voldoende tot goed  +
15-25 mnd Lexilijst Begrip  Schlichting, 2009 Aanvullend aan Lexilijst Nederlands. Meet taalbegrip. Ouders/ verzorgers De betrouwbaarheid van de Lexilijst Begrip is hoog, namelijk van .97 tot .98, afhankelijk van de leeftijdsgroep. De test-hertestbetrouwbaarheid, bepaald in een onderzoek bij 36 kinderen, bleek .84 te zijn (Schlichting & Lutje Spelberg, 2009). Criteriumvaliditeit op 15-25 maanden is .52 +
vanaf 3 jaar  Non-woord repetitietaak (NRT)  Roy, 2004

Beoordeelt de voorwaarden voor- en uitingen van communicatie (zowel verbaal als non-verbaal)  

 

Ouders/

verzorgers

Geen gegevens over validiteit, sensitiviteit, en specificiteit bekend. Recente studies naar de Engelstalige Nonword Repetition Tests laten lage sensitiviteit zien   +

+/-

Afname gebeurt door een getrainde logopedist, afnameduur circa 10 minuten

1-6 jaar (Gereviseerde)Groninger Minimum Spreeknormen (GMS) Goorhuis-Brouwer, 1995 en http://www.simea.nl/vhz/artikelen/2007/2007-5-artikel-2.pdf

Beknopt instrument met minimum normen: voldoet het kind aan de minimum spreeknormen voor zijn leeftijd. Gericht op de taalproductie. 

De GMS is doorontwikkeld tot de SNEL.

Ouders/

verzorgers

Geen betrouwbare gegevens over sensitiviteit en specificiteit.  +

+

Afname duur 2-3 minuten

1-6 jaar SNEL  Luinge, 2005 Spoort taalproblemen op aan de hand van beoordeling van taalproductie, het taalbegrip en verstaanbaarheid

Ouders/

Verzorgers en leerkracht

Voor 12 tot 27 mnd: sensitiviteit 94%, specificiteit 83% 

 

+

+

Het instrument bestaat uit 14 korte ja/nee-vragen die in circa 3 minuten door ouders beantwoord kunnen worden

1-6 jaar ELS-NL Luinge Beoogt de spraaktaalontwikkeling van kinderen te meten. De items hebben betrekking op verstaanbaarheid, semantiek, grammatica en pragmatiek. 

Ouders/

verzorgers

Voor 15-71 maanden: sensitiviteit 60% (95% BI 41%-77%), specificiteit  93% (95% BI 88%-96%) +

+

De ELS-NL is nog niet beschikbaar voor gebruik in de praktijk

16-20 mnd N-CDI Lijsten Zink, 2002, 2003 en 2007

Bij kinderen van 16-20 maanden wordt  taalbegrip en taalproductie gemeten.

Bij kinderen tussen 30-37 maanden woordenschat, grammatica, taalbegrip en de taalproductie algemeen. 

 

Ouders/

verzorgers

De N-CDI lijsten zijn erkend in Vlaanderen door RIZIV. Betrouwbaarheid en validiteit zijn daar als goed beoordeeld. Ze zijn niet in NL beoordeel door de COTAN.

Is vertaald en aangepast voor Vlaamstalige kinderen, en in de huidige vorm niet direct inzetbaar 

24-31 mnd Lexiconlijst Schlichting, 2009 Meet de actieve woordenschat van tweetalige kinderen. Ook beschikbaar voor Marokkaans-Arabisch-Nederlands, Tarifit-Berbers-Nederlands, Turks-Nederlands (Schlichting, 2006).  Ouders/ verzorgers De Tweetalige Lexiconlijsten zijn genormeerd. De betrouwbaarheid van de items varieert van 0,94 tot 0,99. Valideringsonderzoek is niet beschikbaar.

++

 

+

Ouders kruisen de woorden aan die hun kind zegt. Hetzelfde woord kan dan in één taal of in twee talen worden aangekruist.

24 mnd VLOT Oudgenoeg-Paz, 2017 Beoogt risico- en beschermende factoren in de taalomgeving van jonge kinderen te signaleren

Ouders/

verzorgers

De sensitiviteit van de VLOT is naar schatting 70% en de specificiteit 77%. 

 

+

+/ –

Aanvullend op standaard werkwijze. Afname duur 5 minuten.  Verwachte prevalentie van onvoldoende taalblootstelling is 25% van de populatie jeugdigen..

Referenties 

Goorhuis-Brouwer, S.M. & Lucht, van der, F. (1995). Signaleren van taalontwikkelingsstoornissen. Tijdschrift Jeugdgezondheidszorg, 27(5): 79-82

Laurent de Angulo, M.S., Brouwers-de Jong, E.A., Bijlsma-Schlösser, J.F.M., Bulk-Bunschoten, A.M.W., Pauwels, J.H., Steinbuch-Linstra, I. (2008). Ontwikkelingsonderzoek in de Jeugdgezondheidszorg. Het Van Wiechenonderzoek, De Baecke-Fassaert Motoriektest. Assen, Van Gorcum.

Luinge, M.R. (2005). The Language-screening instrument SNEL. Dissertation Rijksuniversiteit Groningen. Te verkrijgen via: http://irs.ub.rug.nl/ppn/288245946  

Oudgenoeg-Paz, O., Leseman, P. (2017). Validering van de VLOT Omgevingsanalyse: Eindrapportage. Utrecht: Universiteit Utrecht.

Ridder, de, J.G., Stege, van der, H.A., Agt, van, H.M.E., Koning, de, H.J., Verhoeven, L.T.W. (2006). VTO taal 2-jarigen: handleiding. Amsterdam: Harcourt Test Publishers.

Roy, P., & Chiat, S. (2004). A prosodically controlled word and nonword repetition task for 2-to 4-year-olds: Evidence from typically developing children. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 47(1), 223-234.

 Schlichting, L. & Lutje Spelberg, H. (2009). Lexilijst en Lexiconlijsten. Oudervragenlijsten voor de taalontwikkeling Logopedie & Foniatrie, 6: 190-196. Te verkrijgen via: http://www.logopedie.nl/bestanden/nvlf/documentatiecentrum/artikelen_uit_LoFo/2009/
190_Lexilijsten_en_lexiconlijsten_juni_2009.pdf 

Schlichting, L. (2006). Lexiconlijsten, Marokkaans-Arabisch, Tarifit-Berbers en Turks. Instrument om de taalontwikkeling te onderzoeken bij jonge Marokkaanse en Turkse kinderen in Nederland. Amsterdam: JIP 

Schlichting, J.E.P.T., Lutje Spelberg, H.C. (2002). Lexilijst Nederlands: een instrument om de taalontwikkeling te onderzoeken bij Nederlandstalige kinderen van 15-27 maanden in het kader van vroegtijdige onderkenning. Lisse: Swets test publishers. 

Zink I, Lejaegere M. (2002). N-CDIs Lijsten voor Communicatieve Ontwikkeling: aanpassing en hernormering van de MacArthur CDIs van Fenson et al. Leuven, Uitgeverij Acco. 

Zink I, Lejaegere M. (2003). N-CDIs: Korte vormen. Aanpassing en hernormering van de MacArthur Short Form Vocabulary Checklists van Fenson et al. Leuven, Uitgeverij Acco. 

Zink I, Lejaegere M. (2007). N-CDI 3: Aanpassing en hernomering van de MacArthur CDI: Level III van Dale et al (2000). Leuven/Voorburg, Uitgeverij Acc.

Heb je vragen?

Neem voor vragen of meer informatie contact met ons op

Contact opnemen

Heb je suggesties voor verbetering van deze JGZ-richtlijn?

Geef jouw feedback