Angst is een van de meest voorkomende psychische problemen, en angststoornissen zijn de meest gediagnosticeerde stoornissen onder jeugdigen [26][17][42]. Er bestaat een continuüm van normale angst naar problematische angst, tot een angststoornis.
Normale angst komt voor in stressvolle situaties en kan nuttig zijn bij gevaar.
Problematische angst onderscheidt zich van de angststoornis, doordat er geen beperkingen zijn in het sociaal functioneren en de uitingsvorm van de angst past bij de leeftijd. Angststoornissen worden gekenmerkt door de aanwezigheid van hevige en chronische angst die een ernstige belemmering vormen in het dagelijks leven. Of kinderen en jongeren een angststoornis ontwikkelen, hangt af van een samenspel van beschermende factoren en risicofactoren. De meest voorkomende angststoornissen bij jeugdigen zijn: scheidingsangst of separatieangststoornis, gegeneraliseerde angststoornis, sociale fobie en specifieke fobie. Om de juiste hulp te bieden is het van belang om normale angst te kunnen onderscheiden van problematische angst of van een volledig ontwikkelde angststoornis.
2.1 Herkennen van angst
JGZ-richtlijn Angst
Let op: deze richtlijn is momenteel in herziening.
Dit betekent niet dat de inhoud van deze richtlijn incorrect is. Tot de herziening blijft de richtlijn leidend voor de praktijk. Wel bestaat er een kans dat een deel van de informatie verouderd is.
Heb je feedback over deze JGZ-richtlijn? Vul dan het feedback formulier in op de introductie pagina van de richtlijn.
Richtlijn inhoudsopgave
1 Inleiding Ga naar pagina over 1 Inleiding
2 Definities en achtergrondinformatie Ga naar pagina over 2 Definities en achtergrondinformatie
3 Signaleren, diagnostiek en verwijzen Ga naar pagina over 3 Signaleren, diagnostiek en verwijzen
4 Preventie Ga naar pagina over 4 Preventie
5 Begeleiden en behandelen Ga naar pagina over 5 Begeleiden en behandelen
6 Samenwerken Ga naar pagina over 6 Samenwerken
7 Totstandkoming van de richtlijn Ga naar pagina over 7 Totstandkoming van de richtlijn
8 Verantwoording Ga naar pagina over 8 Verantwoording
1 Inleiding Ga naar pagina over 1 Inleiding
2 Definities en achtergrondinformatie Ga naar pagina over 2 Definities en achtergrondinformatie
3 Signaleren, diagnostiek en verwijzen Ga naar pagina over 3 Signaleren, diagnostiek en verwijzen
4 Preventie Ga naar pagina over 4 Preventie
5 Begeleiden en behandelen Ga naar pagina over 5 Begeleiden en behandelen
6 Samenwerken Ga naar pagina over 6 Samenwerken
7 Totstandkoming van de richtlijn Ga naar pagina over 7 Totstandkoming van de richtlijn
8 Verantwoording Ga naar pagina over 8 Verantwoording