Afbakening
De JGZ Richtlijn Houding en Bewegen is ontwikkeld op basis van de knelpuntenanalyse, zoals deze is uitgevoerd door het de Argumentenfabriek [1]. Bij de knelpuntenanalyse waren diverse JGZ-professionals betrokken. De aldaar geformuleerde uitgangsvragen zijn beantwoord (zie tabel 3).
Tabel 3: De uitgangsvragen die in deze richtlijn zijn beantwoord.
Uitgangsvragen | Beantwoording |
Volgen en signaleren 1. JGZ-professionals willen weten welke houdings- en bewegingsafwijkingen zij bij jeugdigen moeten signaleren en hoe. Uitgangsvragen:
|
Thema 1 en Bijlage 2 |
2. JGZ-professionals willen weten wat de korte- en langetermijngevolgen zijn van een verkeerde houding en verkeerd bewegen bij jeugdigen van verschillende leeftijden. Uitgangsvragen:
|
Inleiding |
3. JGZ-professionals ervaren handelingsverlegenheid bij het adviseren van ouders en jeugdigen over het veranderen van houding en bewegen. Uitgangsvragen:
|
Thema 3 |
4. JGZ-professionals willen weten wat de gevolgen zijn van toenemend mediagebruik zoals tv, tablets en spelcomputers Uitgangsvragen:
|
Thema 2 |
Handelen 5. JGZ-professionals willen weten welke bewezen effectieve adviezen zij moeten geven rond houding en bewegen per leeftijdsgroep. Uitgangsvragen:
|
Thema 2
Thema 4 |
Samenwerken 6. JGZ-professionals ervaren dat ouders, voorschoolse voorzieningen en scholen hen niet weten te vinden voor advies en informatie over de gezonde ontwikkeling van houding en bewegen van jeugdigen. Uitgangsvragen:
|
Thema 5 |