1.1 Afbakening

JGZ-richtlijn Houding en bewegen

Houding en bewegen

Afbakening 

De JGZ Richtlijn Houding en Bewegen is ontwikkeld op basis van de knelpuntenanalyse, zoals deze is uitgevoerd door het de Argumentenfabriek [1]. Bij de knelpuntenanalyse waren diverse JGZ-professionals betrokken. De aldaar geformuleerde uitgangsvragen zijn beantwoord (zie tabel 3).

Tabel 3: De uitgangsvragen die in deze richtlijn zijn beantwoord.

Uitgangsvragen Beantwoording

Volgen en signaleren

1. JGZ-professionals willen weten welke houdings- en bewegingsafwijkingen zij bij jeugdigen moeten signaleren en hoe.

Uitgangsvragen:

  • Welke houdings- en bewegingsafwijkingen kunnen jeugdigen hebben?
  • Welke houdings- en bewegingsafwijkingen en verkeerde gewoontes moeten JGZ-professionals signaleren bij jeugdigen van verschillende leeftijden?
  • Met welke instrumenten kunnen JGZ-professionals houdings- en bewegingsafwijkingen en verkeerde gewoontes signaleren bij jeugdigen van verschillende leeftijden?
Thema 1 en Bijlage 2

2. JGZ-professionals willen weten wat de korte- en langetermijngevolgen zijn van een verkeerde houding en verkeerd bewegen bij jeugdigen van verschillende leeftijden.

Uitgangsvragen:

  • Wat zijn bewezen korte- en langetermijngevolgen van een verkeerde houding bij jeugdigen?
  • Wat zijn bewezen korte- en langetermijngevolgen van verkeerd bewegen door jeugdigen?
Inleiding

3. JGZ-professionals ervaren handelingsverlegenheid bij het adviseren van ouders en jeugdigen over het veranderen van houding en bewegen.

Uitgangsvragen:

  • Welke actuele en specifieke strategieën zijn effectief om ouders en jeugdigen te ondersteunen bij het veranderen van houding en bewegen?
Thema 3

4. JGZ-professionals willen weten wat de gevolgen zijn van toenemend mediagebruik zoals tv, tablets en spelcomputers

Uitgangsvragen:

  • Wat zijn bewezen gevolgen van langdurig mediagebruik voor ontwikkeling van houding en bewegen bij jeugdigen?
  • Welke effectieve adviezen moeten JGZ-professionals geven aan ouders en jeugdigen over mediagebruik in relatie tot houding en bewegen?
Thema 2

Handelen

5. JGZ-professionals willen weten welke bewezen effectieve adviezen zij moeten geven rond houding en bewegen per leeftijdsgroep.

Uitgangsvragen:

  • Welke bewezen effectieve adviezen ter preventie van houdings- en bewegingsafwijkingen moeten JGZ-professionals geven aan ouders en jeugdigen per leeftijdsgroep, leefstijl en culturele achtergrond?
  • Welke bewezen effectieve interventies voor houdings- en bewegingsafwijkingen moeten JGZ-professionals toepassen bij ouders en jeugdigen per leeftijdsgroep, leefstijl en culturele achtergrond?

 

 

 

 

Thema 2

 

 

Thema 4

Samenwerken

6. JGZ-professionals ervaren dat ouders, voorschoolse voorzieningen en scholen hen niet weten te vinden voor advies en informatie over de gezonde ontwikkeling van houding en bewegen van jeugdigen.

Uitgangsvragen:

  • Welke strategieën zijn effectief om ouders, voorschoolse voorzieningen en scholen te adviseren en informeren over de gezonde ontwikkeling van houding en bewegen van jeugdigen?
Thema 5

 

Heb je vragen?

Neem voor vragen of meer informatie contact met ons op

Contact opnemen

Heb je suggesties voor verbetering van deze JGZ-richtlijn?

Geef jouw feedback