2.8 Wensen, behoeften en opvattingen van ouders

JGZ-richtlijn Excessief huilen

JGZ-richtlijn Excessief huilen

Excessief huilen
  • Veel ouders voelen zich onzeker als hun baby veel huilt. Ze gaan op zoek naar informatie op internet en sociale media en ze krijgen (gevraagd en ongevraagd) tips vanuit hun omgeving [25][33]. Dit kan hen het gevoel geven dat ze iets verkeerds doen, of dat ze geen goede ouders zijn. Ouders met een baby die veel huilt hebben behoefte aan informatie en praktische adviezen en een bij ouders passende, snel werkende oplossing, maar ook een luisterend oor, geruststelling en bevestiging [25][13].
  • Het hebben van een baby die veel huilt, heeft op veel ouders een emotionele impact [35].
  • Tijdens hun zoektocht naar hulp en informatie wenden ouders zich vaak ook tot een zorgprofessional, meestal de huisarts of de JGZ [35]. Positieve ervaringen zijn er met professionals die begrijpen wat de ouders doormaken, die naar ze luisteren en die beschikken over medische expertise [8][13]. Ook zijn er soms negatieve ervaringen: ouders met een baby die veel huilt voelen zich niet altijd serieus genomen of ze hebben het gevoel beoordeeld te worden. De impact van het huilen wordt soms onderschat [35][25]

Heb je suggesties voor verbetering van deze JGZ-richtlijn?

Geef jouw feedback

Heb je vragen?

Neem voor vragen of meer informatie contact met ons op

Contact opnemen