Deze richtlijn beschrijft in de kennismodule alle achtergronden van de taalontwikkeling: de normale ontwikkeling, de ontwikkelingsachterstand en de problemen die hierbij kunnen optreden en de gevolgen hiervan voor het dagelijks leven. Ook worden hier de risico- en beschermende factoren aan de orde voor het ontwikkelen van taalachterstand benoemd.(2.4) evenals preventieve adviezen en begeleiding die de JGZ kan geven om taalachterstand te voorkomen of te verminderen (2.2). Sectie 3 heeft als onderwerp het volgen en signaleren van kinderen met een (vermoeden van) taalachterstand door de JGZ. In sectie 4 worden aanbevelingen gedaan voor het maken van afspraken tussen de JGZ en andere partijen waarmee wordt samengewerkt in het kader van de preventie van taalachterstand.
1.1 Leeswijzer
JGZ richtlijn Taalontwikkeling (2018, aanpassingen 2023)
Richtlijn inhoudsopgave
1 Inleiding Ga naar pagina over 1 Inleiding
2 Definities en Achtergrondinformatie Ga naar pagina over 2 Definities en Achtergrondinformatie
3 Signaleren, diagnostiek en verwijzen Ga naar pagina over 3 Signaleren, diagnostiek en verwijzen
4 Samenwerken Ga naar pagina over 4 Samenwerken
5 Totstandkoming Ga naar pagina over 5 Totstandkoming
6 Verantwoording Ga naar pagina over 6 Verantwoording
7 Bijlagen Ga naar pagina over 7 Bijlagen
1 Inleiding Ga naar pagina over 1 Inleiding
2 Definities en Achtergrondinformatie Ga naar pagina over 2 Definities en Achtergrondinformatie
3 Signaleren, diagnostiek en verwijzen Ga naar pagina over 3 Signaleren, diagnostiek en verwijzen
4 Samenwerken Ga naar pagina over 4 Samenwerken
5 Totstandkoming Ga naar pagina over 5 Totstandkoming
6 Verantwoording Ga naar pagina over 6 Verantwoording
7 Bijlagen Ga naar pagina over 7 Bijlagen