3.1 (Volgen van) groei en ontwikkeling 0-1 jaar

JGZ richtlijn Voeding en eetgedrag (2013, aanpassing 2017)

Voeding en eetgedrag

De jeugdgezondheidszorg beschikt over referentiegroeidiagrammen van Nederlandse, Turkse en Marokkaanse nationaliteiten (www.TNO.nl/groei Deze linkt opent in een nieuw tabblad). Om een stoornis in de groei te objectiveren zijn lengte, gewicht en leeftijd van belang. Naast het gewicht zelf is het beloop van de lengtecurve van belang. Voor de handelwijze bij een (vermoeden van) onvoldoende groei en te veel groei verwijzen we naar paragraaf 7.1.1.
De biometrie wordt verricht volgens de handleiding Groeidiagrammen 2010 [137]. Kinderen worden bij voorkeur bloot gewogen. Gewicht en lengte worden in het DD JGZ ingevoerd.

Zuigelingen die borstvoeding krijgen, vertonen in het eerste levensjaar over het algemeen een ander groeipatroon dan zuigelingen die met volledige zuigelingenvoeding* worden grootgebracht. Borstgevoede kinderen zijn in het eerste levenshalfjaar zwaarder dan kinderen die volledige zuigelingenvoeding krijgen; in het tweede levenshalfjaar is het omgekeerd. Rond de leeftijd van twee à drie jaar zijn deze verschillen in groei meestal verdwenen [7].

Vanaf de geboorte bestaan voedingsreflexen (zoek-, zuig-slik- en bijtreflex). Daarnaast zijn vanaf de geboorte de kokhals- en de hoestreflex aanwezig. De kokhalsreflex, ook wel worgreflex genoemd, beschermt tegen het inslikken van voorwerpen maar zal ook optreden als het kind voeding krijgt dat het niet kan of wil eten. De voedingsreflexen blijven functioneel zolang zuigen een onderdeel van de voeding is. Vanaf 3 maanden ontwikkelt het kind door de neurologische rijping andere mondfuncties. Deze mondfuncties worden het eerste jaar stap voor stap geleerd; een kind van 1 jaar kan nog zuigen (borst/speen) maar ook al een boterham eten en met het gezin mee-eten. De JGZ volgt de ontwikkeling van de motoriek, de communicatie, de persoonlijkheid en het sociale gedrag van het kind conform de standaardwerkwijze met behulp van het Van Wiechenonderzoek. Onderstaande tabel beschrijft de normale ontwikkeling met betrekking tot eten en drinken. De JGZ kent de normale ontwikkeling van het eten en drinken en past deze kennis toe bij de voorlichting en advisering aan ouders, daarbij bedenkend dat in individuele situaties flexibiliteit past.

* Volledige zuigelingenvoeding is de warenwettelijke benaming voor kunstvoeding.

Normale ontwikkeling
Fase Leeftijd Mijlpalen Eten en drinken
0 Vanaf 0 maanden Reflexmatig zuigen
verandert geleidelijk in
willekeurig zuigen.
  • Uitsluitend melkvoeding. 
  • Borstvoeding verdient de voorkeur.
    Als het kind geen moedermelk krijgt,
    wordt kunstvoeding (volledige
    zuigelingenvoeding) uit de fles gegeven.
1 4-6 maanden Leren eten van een
lepeltje (afhappen).
  • Alle voedingen melkvoeding (moedermelk
    en/of kunstvoeding). 
  • Introductie van bijvoeding, inclusief gluten,
    geen vervanging van melkvoeding, slechts
    enkele lepeltjes. Hapjes zijn dik, vloeibaar
    en glad.
2 Vanaf 7 maanden Grovere en drogere
voeding wordt
beter beheerst en
doorgeslikt.
Leert kauwen: stukjes
worden met de tong
afwisselend van links
naar rechts in de mond
gebracht; kan zélf eten
met handen en vingers
  • Bijvoeding begint geleidelijk melkvoeding
    (= moedermelk en/of opvolgmelk) te
    vervangen. 
  • Lepelvoeding wordt geleidelijk grover (met
    stukjes) en uitgebreider. 
  • Het kind leert kleine zachte stukjes (brood,
    gare bloemkool, een babykoekje, etc.) eten.
3 10 t/m 12 maanden Kauwt losse stukjes;
leert drinken uit een
beker; leert om zélf met
een lepeltje te eten.
  • Bijvoeding vervangt steeds meer
    melkvoeding. 
  • Hapjes worden maaltijden. 
  • Eten is grof gesneden of geprakt.
4 > 12 maanden Eet met het gezin mee.
  • Kind krijgt borstvoeding zolang moeder en
    kind dat willen. Of vanaf 12 maanden geen
    opvolgmelk meer maar halfvolle melk uit
    een beker. 
  • Gebruik van de zuigfles wordt afgebouwd.

Heb je vragen?

Neem voor vragen of meer informatie contact met ons op

Contact opnemen

Heb je suggesties voor verbetering van deze JGZ-richtlijn?

Geef jouw feedback