5.3.2 Eetproblemen

JGZ richtlijn Voeding en eetgedrag (2013, aanpassing 2017)

Voeding en eetgedrag

Voorlichting en advies:
De begeleiding door de JGZ bij eetproblemen kent een aantal uitgangspunten, die hieronder worden beschreven. In grote lijnen gelden deze voor alle leeftijdsgroepen. Waar nodig is een leeftijdsdifferentiatie aangebracht.

  1. Luisteren en informatie verstrekken
    De JGZ kan ingaan op zorgen van ouders, kind en/of jongere rond eetgedrag. Dit heeft een ontladende functie: luisteren naar en reguleren van emoties. De JGZ kan ook ingaan op vragen die er bij ouder, kind of jongere leven op dit gebied. Daarnaast kan de JGZ passende voorlichting geven over voeding en bewegen, het verband tussen eten en emoties, het slankheidsideaal, het kritisch analyseren van media- en reclameboodschappen, het omgaan met problemen, het belang van zelfvertrouwen en een positieve lichaamsbeleving.
     
  2. Structuur
    Zowel voor basisschoolleerlingen als voor jongeren geldt dat vaste eet- en drinkmomenten belangrijk zijn. Om voldoende te eten zijn maximaal zeven eet- en drinkmomenten per dag voldoende. Dit geeft honger een kans. ‘Grazen’ moet worden voorkomen, evenals eten en drinken in bed. 
    Een vaste plek om te eten geeft duidelijkheid. Samen eten als gezin aan tafel bevordert de opname van gezonde voeding. Ook het voorbeeld van ouders speelt hierin blijvend een rol. Om voldoende de aandacht te kunnen richten op het eten moeten omgevingsprikkels beperkt worden. Door tv en pc uit te zetten kan eten duidelijk eten zijn.
     
  3. Leiding
    Kinderen en jongeren hebben leiding nodig om adequaat eetgedrag te kunnen laten zien. Een autoritatieve opvoedstijl is hierbij effectiever dan een autoritaire of een laisser-faire-attitude. Ouders bieden hierbij ruimte en stimulans, maar spreken ook bij de leeftijd passende tafelregels af. Zij houden rekening met de leeftijd, ontwikkelingsfase en mogelijkheden van hun kind en stemmen hun verwachtingen en reacties hierop af. Bij leidinggeven geldt: ouders zijn voorwaardenscheppend. Zij kunnen bepalen wat er in huis is en hoe laat en waar dit gegeten kan worden. Het uiteindelijke besluit om wel of niet te eten en hoeveel ligt bij het kind/de jongere zelf.

    Belangrijk is dat ouders op één lijn zitten en een gekozen aanpak samen neerzetten. Dwang of overmatige controle kan spanning en verzet veroorzaken. Ook uithongeren, dreigen, straffen, afleiden of apart laten eten zijn ineffectieve manieren van aanpak. Het inzetten van eten als beloning, troost of compensatie moet worden voorkomen. Leidinggeven vertaalt zich ook in het geven van duidelijke en positief geformuleerde gedragsinstructie, passend materiaal en waar nodig praktische hulp bij het eten. Verder is een gezond inkoopbeleid belangrijk en het inzetten op smaakvariatie- en ontwikkeling. Door het herhaald aanbieden van nieuwe producten wordt een eenzijdig eetpatroon voorkomen en sociaal eetgedrag bevorderd. Aparte maaltijden koken wordt ontraden.
     

  4. Communicatie
    Zowel verbale als non-verbale communicatie speelt een rol tijdens eetsituaties. Verbale communicatie is de inhoud van de boodschap. Het is belangrijk dat ouders positief en helder formuleren wat zij van hun kind verwachten. Daarnaast is het belangrijk duidelijke feedback te geven op de verbale boodschappen van hun kind en daarmee te laten merken dat ze de boodschap hebben ontvangen en serieus nemen. Naast de verbale kant van de communicatie spelen non-verbale aspecten een rol bij het overbrengen van informatie tussen ouders en kind/jongere: ‘C’est le ton qui fait la musique.’ Dit betreft onder andere stem, oogcontact, lichaamshouding, mimiek en gebaren. Het is vooral belangrijk dat de boodschap congruent is. Verbale en non-verbale elementen die op elkaar aansluiten versterken elkaar en verhelderen de boodschap. Bij structuur bieden en leidinggeven speelt communicatie een belangrijke rol.

    Naast zintuiglijke factoren, zoals geur en visuele presentatie, is het samenspel van verbale en non-verbale communicatie bepalend voor de sfeer aan tafel. Stress remt de eetlust en moet zoveel mogelijk worden voorkomen. Conflicten aan tafel moeten worden vermeden. Adviseer als JGZ aan ouders om niet tijdens de maaltijd met elkaar in discussie te gaan over de juiste aanpak. Hiervoor moet een ander en neutraler moment
    gekozen worden.
     

  5. Gedrag
    Om probleemgedrag in kaart te brengen en een veranderplan op te kunnen stellen kan de JGZ of de pedagoog van het CJG gebruikmaken van een ABC-schema:
     
A (antecedent): Wat gaat vooraf aan het verstoorde eetgedrag? Welke factoren van kind/jongere, ouders en omgeving lokken dit gedrag uit? Denk hierbij aan gezondheid, welbevinden, kennis/denkbeelden, schoolprestaties, gezinsfunctioneren, opvoedingsfactoren, trauma, life events, zorgen van de ouders.

B (behaviour): beschrijving van het probleemgedrag.

C (consequence): Wat zijn de gevolgen van het problematische eetgedrag, zowel voor kind/jongere als ouders? Welke factoren van kind/jongere, ouders en/of omgeving houden het gedrag in stand of versterken het?

Het in kaart brengen van deze factoren kan plaatsvinden door middel van:

  • een gesprek met ouders en kind/jongere;
  • directe gedragsobservatie van de eetsituatie;
  • videoanalyse van de eetsituatie.

De JGZ kijkt met de ouders en het kind/de jongere wat er al goed gaat en stelt samen met hen een concreet en haalbaar veranderplan op. Hierin staat:

  • Het doel: welk eetgedrag streven ouders en kind/jongere na (B)?
  • Wat kan het kind/de jongere doen om dit te bereiken (A, C)?
  • Wat kunnen ouders/omgeving doen om hierbij te helpen (A,C)?

Werk stapsgewijs en oplossingsgericht. Bij oudere kinderen en jongeren kan de vooruitgang inzichtelijk gemaakt worden door rapportcijfers te scoren. Voor de start van de begeleiding stellen ouders en kind/jongere de uitgangspositie vast door het toekennen van een rapportcijfer 0-10. Per sessie wordt opnieuw gescoord en samen met ouders en kind/jongere gekeken wat eenieder kan doen om dit cijfer 1 punt te verhogen. Kijk ook met elkaar wat maakt dat het cijfer niet lager is dan het is. Dit maakt de sterke kanten van het systeem duidelijk. Probeer die vast te houden en uit te bouwen.

Zet zo nodig een beloningssysteem in. Gebruik geen eten als beloning. Sociale beloningen zijn het meest wenselijk (aandacht, compliment, activiteit samen). Bij kinderen kan een (kleine) materiële beloning (stickerspaarsysteem) ondersteunend weken.

Ten slotte: elk gedrag is erop gericht iets te vermijden (bv. honger, onbehagen, pijn, straf) of te verkrijgen (bv. ontspanning, verzadiging, aandacht, goed zelfgevoel). Bij het maken van een gedragsanalyse kan met ouders en kind/jongere worden nagegaan hoe deze consequenties op een effectievere manier behaald kunnen worden, bijvoorbeeld:

  • Ontspanning door hobby in plaats van door overmatig eten.
  • Aandacht van ouders door samen te voetballen en in plaats van niet te eten.
  • Een goed zelfgevoel door meer oog te hebben voor je karakter dan voor je postuur.

Hieronder vindt u een overzicht van de mogelijkheden voor pedagogisch-gedragsmatige begeleiding van 5- tot 19-jarigen. Bij de begeleiding kan de arts of verpleegkundige het beste gebruikmaken van motiverende gespreksvoering [8]. Wel dient rekening gehouden te worden met het feit dat deze wijze van gespreksvoering een beroep doet op (taal)vaardigheden die bij laaggeschoolden en/of ouders die het Nederlands niet voldoende beheersen onvoldoende aanwezig zijn.

Wat? Hoe? Wie?
Informatie
  • Ingaan op vragen en zorgen van ouders en kind en/of jongere rond eetgedrag. Luisteren naar en reguleren van emoties.
  • Passende voorlichting geven over voeding en bewegen, het verband tussen eten en emoties, het slankheidsideaal, het kritisch analyseren van media- en reclameboodschappen, het omgaan met problemen, het belang van zelfvertrouwen en een positieve lichaamsbeleving.
Jeugdarts/
jeugdverpleegkundige/
verpleegkundig
specialist
Structuur
  • Vaste eet- en drinkmomenten.
  • Voldoende tijd nemen om te eten.
  • Voorkom grazen.
  • Niet eten of drinken in bed.
  • Vaste eetplek.
  • Samen eten.
  • Goed voorbeeld.
  • Prikkelarme omgeving.
  • Tafelopstelling.
  • Passend materiaal.
Jeugdarts/
jeugdverpleegkundige/
verpleegkundig
specialist
Leiding
  • Gezond inkoopbeleid.
  • Bij de leeftijd passende tafelregels.
  • Ouders op één lijn.
  • Autoritatieve opvoedstijl; ruimte binnen grenzen.
  • Ouders zijn voorwaardenscheppend. Zij bepalen wat en wanneer er kan worden gegeten; kinderen/jongeren of en hoeveel.
  • Duidelijke positief geformuleerde instructie.
  • Reële eisen stellen.
  • Geen dwang of overmatige controle.
  • Niet uithongeren, dreigen, straffen.
  • Niet apart laten eten.
  • Niet te veel afleidingsmanoeuvres gebruiken.
  • Geen eten inzetten als beloning, troost of compensatie.
  • Neutrale en zo mogelijk positieve feedback geven.
  • Overwaardering van de maaltijd voorkomen.
  • Betrek kinderen en jongeren bij de voorbereiding.
Jeugdarts/
jeugdverpleegkundige/
verpleegkundig
specialist
Communicatie

Analyse van communicatiepatronen in het gezin door middel van:

  • Gesprek met ouders en kind/jongere.
  • Directe gedragsobservatie.
  • Bekijken van videobeelden.

Let op:

  • Verbale communicatie : korte, duidelijke en positief geformuleerde instructie; geven van verbale feedback na ontvangst van de boodschap.
  • Non-verbale communicatie: oogcontact, blik, stem, houding, gebaren.
  • Beurtverdeling.
  • Manier van structuur bieden en leidinggeven.
Jeugdverpleegkundige/
verpleegkundig
specialist/
videohometrainer/
pedagoog CJG
Gedrag

Analyse van probleemgedrag door middel van:

  • Gesprek met ouders en kind/jongere.
  • Directe gedragsobservatie.
  • Bekijken van videobeelden.

Stel aan de hand van de verkregen informatie een ABCschema op:

  • Beschrijving van het probleemgedrag (B).
  • Welke factoren van kind, ouders en omgeving lokken dit gedrag uit (A)?
  • Welke factoren van kind, ouders en/of omgeving houden het gedrag in stand of versterken het (C)?

Activeer het systeem en stel met ouders en kind/jongere vast:

  • Wat gaat er goed?
  • Hoe houden we dit vast en/of breiden we dit uit?
  • Welk eetgedrag willen we bereiken?
  • Welke factoren moeten we hiervoor aanpakken?
  • Hoe gaan we dat doen?

Maak een concreet en haalbaar stappenplan.

Zet een scoresysteem of beloningssysteem in.

Jeugdverpleegkundige/
verpleegkundig
specialist/
videohometrainer/
pedagoog CJG

Verwijzing:
Bij alle kinderen en jongeren met een voedings- of eetprobleem wordt allereerst beoordeeld of er sprake is van een somatische oorzaak. Om een somatische oorzaak uit te sluiten wordt verwezen naar de huisarts/kinderarts. Deze zal, indien nodig, verder verwijzen naar andere zorgverleners. Voor een overzicht van symptomen die kunnen wijzen op een somatische achtergrond van voedings- en/of eetproblemen verwijzen we naar paragraaf 7.2.1.2 (1- tot 4-jarigen) en paragraaf 4.6 (Signalering van problemen).

De JGZ verwijst eveneens naar de huisarts/kinderarts:

  • Bij ernstig ondergewicht of obesitas.
  • Als begeleiding door de JGZ onvoldoende helpt.
  • Bij een vermoeden dat complexe sociaal-emotionele, gezins- of opvoedingsfactoren ten grondslag liggen aan het verstoorde eetgedrag.
  • Indien de JGZ (beginnende) eetstoornispathologie vermoedt en/of wanneer op twee of meer antwoorden van de SCOFF óf de ESP positief wordt gescoord (NB: voor vraag 1 van de ESP negatief).

De huisarts/kinderarts kan dan op basis van zijn bevindingen doorverwijzen naar een kinder- of jeugdpsycholoog of psychiater.

Heb je vragen?

Neem voor vragen of meer informatie contact met ons op

Contact opnemen

Heb je suggesties voor verbetering van deze JGZ-richtlijn?

Geef jouw feedback