Professionals in de JGZ krijgen in hun dagelijkse praktijk te maken met kinderen en jongeren die angst ervaren en daarmee mogelijk een verhoogd risico hebben op het ontwikkelen van een angststoornis. De JGZ-professional zal moeten inschatten of het om normale angst of om een problematisch angstniveau gaat (Herkennen en Signaleren) en wat de verhouding draagkracht-draaglast is (Risico- en beschermende factoren). Op basis van deze bevindingen zal zo nodig een interventie gegeven of geadviseerd worden. Dat kan variëren van heel licht, bijvoorbeeld een geruststelling dat iets binnen de normale range valt of opvoedtips, tot zwaarder, bijvoorbeeld een gerichte interventie waardoor de angst beter hanteerbaar wordt. Ook kan de JGZ-professional doorverwijzen naar preventief groepsaanbod of naar gespecialiseerde hulp als nadere diagnostiek en behandeling noodzakelijk is. Waar de JGZ-professional naar kan doorverwijzen is afhankelijk van de sociale kaart in de regio.
5 Begeleiden en behandelen
JGZ richtlijn Angst (2016)
Richtlijn inhoudsopgave
1 Inleiding Ga naar pagina over 1 Inleiding
2 Definities en achtergrondinformatie Ga naar pagina over 2 Definities en achtergrondinformatie
3 Signaleren, diagnostiek en verwijzen Ga naar pagina over 3 Signaleren, diagnostiek en verwijzen
4 Preventie Ga naar pagina over 4 Preventie
5 Begeleiden en behandelen Ga naar pagina over 5 Begeleiden en behandelen
6 Samenwerken Ga naar pagina over 6 Samenwerken
7 Totstandkoming van de richtlijn Ga naar pagina over 7 Totstandkoming van de richtlijn
8 Verantwoording Ga naar pagina over 8 Verantwoording
1 Inleiding Ga naar pagina over 1 Inleiding
2 Definities en achtergrondinformatie Ga naar pagina over 2 Definities en achtergrondinformatie
3 Signaleren, diagnostiek en verwijzen Ga naar pagina over 3 Signaleren, diagnostiek en verwijzen
4 Preventie Ga naar pagina over 4 Preventie
5 Begeleiden en behandelen Ga naar pagina over 5 Begeleiden en behandelen
6 Samenwerken Ga naar pagina over 6 Samenwerken
7 Totstandkoming van de richtlijn Ga naar pagina over 7 Totstandkoming van de richtlijn
8 Verantwoording Ga naar pagina over 8 Verantwoording