Rond 1980 werd de Child Behavior Checklist (CBCL) al gebruikt om kinderen op autistisch gedrag te onderzoeken [100]. De CBCL is de meest bekende dimensionale benadering en is tegenwoordig ook bekend als het Achenbach system of empirically based assessment (ASEBA) [125]. Het is een vragenlijst die schriftelijk ingevuld moet worden. Er zijn verschillende versies: voor ouders, voor leerkrachten en voor tieners.
De CBCL kent diverse gedragsvragenlijsten, die door verschillende informanten ingevuld worden:
- De gedragsvragenlijsten voor kinderen (CBCL/6-18: child behavior checklist for ages 6-18, en CBCL/1,5-5: child behavior checklist for ages 1 ,5-5) worden ingevuld door ouders.
- De ‘zelf in te vullen vragenlijst voor 11-18-jarigen’ (YSR, youth self-report for ages 11-18).
- De ‘gedragsvragenlijst voor kinderen, informatie leerkracht’ (TRF, teacher’s report form for ages 6-18) is een vragenlijst voor leerkrachten (NVvP, 2009).