8.1 Methoden systematische review(s)

JGZ-richtlijn Zindelijkheid

JGZ-richtlijn Zindelijkheid

Zindelijkheid

Oriënterend literatuuronderzoek

Startpunt voor de search was de JGZ-richtlijn Zindelijkheid (2011). In het kader van de herziening van deze richtlijn is gestart met oriënterend literatuuronderzoek. In eerste instantie werd gezocht naar systematische reviews en (inter)nationale evidence-based richtlijnen. Daarnaast werd in een aparte search gezocht naar artikelen over het perspectief van ouders en jeugdigen m.b.t. het thema.

Er is geen specifiek literatuuronderzoek verricht op het thema obstipatie, hiervoor is gebruik gemaakt van de herziene NVK-richtlijn Obstipatie bij kinderen van 0 tot 18 jaar [2].

Specifiek literatuuronderzoek

Vervolgens werd een specifieke systematische zoekactie uitgevoerd aan de hand van de uitgangsvragen met als doel het vinden van literatuur om deze vragen te beantwoorden. De selectiecriteria berustten op:

  • Methodologische criteria. Deze zijn afhankelijk van de uitgangsvraag (gericht op interventie, preventie, diagnostiek, prognose, etiologie, etc.). Voor interventievragen wordt bijvoorbeeld in eerste instantie gezocht naar (systematische reviews van) RCTs omdat hier de minste kans is op vertekening. Voor etiologische en diagnostische vragen is een observationeel onderzoeksdesign meestal meer van toepassing.
  • Inhoudelijke criteria, onderverdeeld in patiënten (P), interventies (I), gewenste vergelijkingen (C) en uitkomsten (O).

Hiërarchische aanpak

Met het oog op efficiëntie werd hiërarchisch gezocht. Dat wil zeggen: allereerst uitgaande van bestaande geaggregeerde literatuur (bijvoorbeeld andere evidence-based richtlijnen, systematische reviews en meta-analyses) (stap A). Als dit niet genoeg opleverde of als de gevonden literatuur niet toepasbaar is in Nederland of de JGZ, dan werd de search uitgebreid met RCTs en observationeel onderzoek (stap B). Zoekstrategieën die eerder door anderen zijn gebruikt in systematische reviews dienden als voorbeeld. 

Voor PICO 2 zijn geen systematische reviews of meta-analyses gevonden die diagnostische methoden en onderzoeken toepasbaar binnen de Jeugdgezondheidszorg beschrijven. Als tweede stap werd gezocht naar narratieve en scoping reviews. De kwaliteit van de gevonden reviews is met behulp van SANRA (Scale for the Assessment of Narrative Review Articles) beoordeeld.

Werkgroepleden konden ten slotte literatuur aanleveren die buiten de selectie was gevallen en het projectteam nam sleutelpublicaties en andere relevante geselecteerde artikelen door om te zien of er nog belangrijke artikelen ontbraken (‘sneeuwbalmethode’) (stap C).

Heb je suggesties voor verbetering van deze JGZ-richtlijn?

Geef jouw feedback

Heb je vragen?

Neem voor vragen of meer informatie contact met ons op

Contact opnemen