2.11 Diversiteit

JGZ-richtlijn Zindelijkheid

JGZ-richtlijn Zindelijkheid

Zindelijkheid

Cultuur

De cultuur waarin een kind wordt opgevoed kan van invloed zijn op het proces van zindelijk worden. Zo kan de leeftijd waarop ouders beginnen met de zindelijkheidstraining afhankelijk zijn van cultuur en tradities.

In Westerse landen wordt over het algemeen gebruikgemaakt van de kindgerichte aanpak, waarbij gewacht wordt op signalen dat het kind klaar is voor de training [72]. De meest gebruikte methode in Oosterse landen is de gestructureerde gedragsmethode [72]. Deze oudergerichte aanpak is gestructureerd en intensief. Daarnaast is er de vroege eliminatiemethode, deze is gangbaar in onder andere delen van China, Afrika en Centraal- en Midden-Amerika [72]. Bij de eliminatiemethode wordt het kind na iedere voeding, of als het kind signalen afgeeft die wijzen op behoefte tot mictie of defecatie, boven het toilet of op een potje gehouden door de ouder. 

Naast de gehanteerde methode van zindelijkheidstraining kunnen cultuur en tradities invloed hebben op andere relevante factoren zoals het eetpatroon en opvoedstijl. Het vraagt van de JGZ-professional een (cultuur)sensitieve houding om te begrijpen waar bepaalde keuzes rondom zindelijkheid mogelijk vandaan komen. Voor meer informatie over cultuursensitief werken zie Cultuursensitief werken, Pharos Deze linkt opent in een nieuw tabblad.

Overige factoren

Andere diversiteitsfactoren die van invloed kunnen zijn op het proces van zindelijk worden zijn sociaaleconomische status, gezinssamenstelling, en opvoedvaardigheden van ouders. 

Heb je suggesties voor verbetering van deze JGZ-richtlijn?

Geef jouw feedback

Heb je vragen?

Neem voor vragen of meer informatie contact met ons op

Contact opnemen