Deze richtlijn is bedoeld om professionals in de jeugdgezondheidszorg behulpzaam te zijn bij het tijdig herkennen van kinderen en jongeren bij wie sprake zou kunnen zijn van ADHD. Het spreekt vanzelf dat dit vermoeden ook kan rijzen bij kinderen of jongeren, bij wie dit achteraf niet het geval blijkt te zijn. Omdat er maatschappelijk ongerustheid bestaat over het te snel toekennen van een classificatie als ADHD aan kinderen en jongeren, is wel voorgesteld om deze richtlijn een andere naam te geven, bijvoorbeeld ‘richtlijn voor kinderen of jongeren met activiteits- of aandachtsproblemen’. Wij hebben daar niet voor gekozen, omdat dit onduidelijkheid schept. Naarmate het bereik breder wordt geformuleerd, moet met meer problemen of stoornissen rekening worden gehouden. Dit overstijgt ruimschoots het gebied dat voor deze richtlijn in kaart is gebracht. Wel moet worden bedacht dat deze richtlijn er ook is om vermoedens op ADHD te kunnen wegnemen.
2.1.1 Waarom een ‘richtlijn ADHD’ en niet een ‘richtlijn gedrags- en concentratieproblemen’?
JGZ richtlijn ADHD (2015)
Richtlijn inhoudsopgave
1 Inleiding Ga naar pagina over 1 Inleiding
2 Definitie en achtergrond informatie Ga naar pagina over 2 Definitie en achtergrond informatie
3 Signaleren, diagnosticeren en verwijzen Ga naar pagina over 3 Signaleren, diagnosticeren en verwijzen
4 Begeleiden en behandelen Ga naar pagina over 4 Begeleiden en behandelen
5 Samenwerking Ga naar pagina over 5 Samenwerking
6 Totstandkoming Ga naar pagina over 6 Totstandkoming
7 Verantwoording Ga naar pagina over 7 Verantwoording
1 Inleiding Ga naar pagina over 1 Inleiding
2 Definitie en achtergrond informatie Ga naar pagina over 2 Definitie en achtergrond informatie
3 Signaleren, diagnosticeren en verwijzen Ga naar pagina over 3 Signaleren, diagnosticeren en verwijzen
4 Begeleiden en behandelen Ga naar pagina over 4 Begeleiden en behandelen
5 Samenwerking Ga naar pagina over 5 Samenwerking
6 Totstandkoming Ga naar pagina over 6 Totstandkoming
7 Verantwoording Ga naar pagina over 7 Verantwoording