1.2 Leeswijzer

JGZ-richtlijn ADHD

ADHD

De teksten in de paragrafen sluiten zoveel mogelijk aan op concrete, in de dagelijkse praktijk ervaren problemen. Deze worden omgezet in algemene uitgangsvragen, die de titels van de paragrafen kunnen vormen. De uitgangsvragen worden vervolgens uitgewerkt tot een of meerdere zoekvragen aan de hand waarvan literatuur wordt gezocht.
Het gaat in deze richtlijn om jeugdigen met een vermoeden van ADHD*.

Kinderen en jongeren worden in de richtlijnteksten aangeduid als jeugdigen. Dit sluit aan bij terminologie als: jeugdgezondheidszorg (voor 0-19 jaar) en centrum voor jeugd en gezin (idem).
Wanneer er over ouders gesproken wordt, worden ook verzorgers bedoeld. Wanneer er over leerkrachten gesproken wordt, worden ook begeleiders en remedial teachers bedoeld.

De term JGZ-professional wordt hier gebruikt voor die professionals die betrokken zijn bij herkenning, screening en doorverwijzing, bij begeleiding en ondersteuning en bij nazorg als het gaat om de zorg voor ouders en jeugdigen met (vermoeden van) ADHD. Dit zijn jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen, verpleegkundig specialisten en de doktersassistenten. Waar nodig wordt een onderscheid gemaakt.

 

*Verderop in deze tekst worden veel adviezen gegeven die ook gelden voor jeugdigen waarbij al ADHD is vastgesteld. In de praktijk gaat het vaak om dezelfde soort adviezen.

Heb je vragen?

Neem voor vragen of meer informatie contact met ons op

Contact opnemen

Heb je suggesties voor verbetering van deze JGZ-richtlijn?

Geef jouw feedback