Inleiding
Wanneer er in het eerste signaleringstraject signalen bij het kind gevonden worden die kunnen wijzen op ADHD, kunnen instrumenten die specifieker gericht zijn op ADHD kenmerken ingezet worden. Het gebruik van deze instrumenten wordt altijd gedaan in combinatie met het afnemen van een anamnese en lichamelijk onderzoek, zoals visus en gehooronderzoek. De uitkomsten van de instrumenten dienen altijd geplaatst te worden binnen de context. Dat wil zeggen dat de eigen indruk van de professional, dus de observaties tijdens de contactmomenten en informatie uit de omgeving van het kind van ouders/verzorgers en leerkrachten essentieel zijn.
Naast het gebruik van een dergelijk instrument is het maken van een inventarisatie van de omgeving van belang, in de vorm van een anamnese. Naast het belang hiervan in verband met de invloed die de sociale omgeving en thuissituatie van het kind kan hebben op het functioneren, kan er ook sprake zijn van comorbiditeit.
De instrumenten moeten kort en gemakkelijk af te nemen zijn en moeten betrouwbare informatie opleveren. De keuze van de instrumenten zal mede worden bepaald door praktische voor- en nadelen van een instrument, zoals hoe bevalt het instrument de ouders en de professionals, wat is de tijdsbesteding en kosten, welke instrumenten worden in de praktijk veel gebruikt. Zoals al aangegeven is in de inleiding geldt voor alle instrumenten dat de uitslagen gewogen moeten worden door een professional met ervaring in het beoordelen van jeugdigen met ADHD
Wanneer uit de scores van het screeningsinstrument naar voren komt dat de jeugdige mogelijk kenmerken van ADHD heeft, wordt doorverwezen naar verdere diagnostiek en classificatie en kunnen interventies ter ondersteuning aangeboden worden, zoals voorlichting, opvoedbegeleiding voor ouders en pedagogische begeleiding voor leerkrachten.
Instrumenten gericht op symptomen en kenmerken van ADHD kunnen ook ingezet worden als monitorinstrument tijdens behandeling en in de nazorgfase.
3.2.2.1 ADHD specifieke instrumenten voor kinderen jonger dan 6 jaar
Voor de jongste kinderen, onder de 6 jaar, geldt dat symptomen van ADHD vaak nog onvoldoende herkend kunnen worden. Voor een aantal instrumenten geldt dat ze wel ontwikkeld zijn voor kinderen jonger dan 6 jaar. In de onderstaande tabel (tabel 4) staan die instrumenten die in deze richtlijn beschreven worden voor jeugdigen vanaf 1,5 jaar en ouder.
Tabel 4 Instrumenten (ook) gericht op specifieke ADHD-kenmerken vanaf 1,5 jaar
Instrument | Leeftijd | Item & afnameduur | Kosten & taal | Overige opmerkingen | Beschikbaarheid | Scoren | Sector |
CBCL | 1,5-5 | 99 items invullen: 15-20 Scoring: 5 Interpretatie: 5 |
NL specifieke aanpassingen voor allochtonen Niet gratis |
Invullen door ouders | Verkrijgbaar voor diagnostisch geschoolde gedragswetenschapper/psychiater | handscoringsprofielen Computerprogramma |
jeugdzorg ggz |
AVL | 4-18 jaar | 18 items invullen: 5 min Scoring en interpretatie: 10-15 min |
NL Niet gratis |
Ouders of leerkrachten vullen in | Voor psychodiagnostisch geschoolde professionals | Antwoordsleutels Interpretatie door gedragsdeskundige of diagnosticus. Handmatig of geautomatiseerd via internet |
Ambulante en residentiële jeugdzorg Pleegzorg Kinder- en jeugdpsychiatrie Reguliere en speciaal onderwijs |
CPRS (parents) | 3-18 | Lang: 80 items 15-20 min Kort: 27 items 5-10 min Scoring en interpretatie: max 10 min |
Invullen ouders | Scoringsprofielen | Jeugdzorg Onderwijs |
||
CTRS (teachers) | 3-18 | Lang: 59 Kort: 28 |
Niet gratis NL |
Invullen leraren | Scoringsprofielen | Jeugdzorg Onderwijs |
|
VVA | 5-6 | 23 items Afname: 5 min Scoring 5 min Interpretatie: 5 min |
NL Niet gratis |
Ouders vullen in | Verkrijgbaar voor bij PITS-geregistreerde gebruikers: psychiaters / medici, psychodiagnostisch werkenden, paramedici, leerkrachten en remedial teachers | Af te nemen door professionals die op de hoogte zijn van ADHD-problemen op jonge leeftijd: psychologen, orthopedagogen, jeugdartsen, kinderartsen, kinderpsychiaters en kinderneurologen. |
3.2.2.2 ADHD specifieke instrumenten voor jeugdigen van 6 jaar en ouder
In tabel 5 staan de instrumenten die in deze richtlijn besproken worden voor kinderen en jeugdigen van 6 jaar en ouder.
Tabel 5 ADHD specifieke instrumenten voor jeugdigen van 6 jaar en ouder
Instrument | Leeftijd | Items & afnameduur | Kosten & taal | Overige opmerkingen | Beschikbaarheid | Scoren | Sector |
ASEBA (CBCL, TRF, YSR) | CBCL, TRF, YSR vergen invoer in een specifiek programma dat daarna profielen toont. Kost tijd en geld. | Verschillende vragenlijsten | |||||
CBCL | 6-18 | Invullen: 15-20 Scoring: 5 Interpretatie: 5 |
NL Specifieke aanpassingen voor allochtonen Niet gratis |
Ouders Variant voor meisjes en jongens |
Verkrijgbaar voor diagnostisch geschoolde gedragswetenschapper/ psychiater. | handscoringsprofielen Computerprogramma |
jeugdzorg ggz |
AVL | 4-18 jaar | 18 items invullen: 5 min Scoring en interpretatie: 10-15 min |
NL Niet gratis |
Ouders of leerkrachten | Voor psychodiagnostisch geschoolde professionals | Antwoordsleutels Interpretatie door gedragsdeskundige of diagnosticus. Handmatig of geautomatiseerd via internet |
Ambulante en residentiële jeugdzorg Pleegzorg Kinder- en jeugdpsychiatrie Reguliere en speciaal onderwijs |
TRF | 6-18 | 118 items invullen: 15-20 Scoring: 5 Interpretatie: 5 |
NL Specifieke aanpassingen voor allochtonen Niet gratis |
Leerkrachten Variant voor meisjes en jongens |
Verkrijgbaar voor diagnostisch geschoolde gedragswetenschapper/ psychiater. | handscoringsprofielen Computerprogramma |
School/kinderdagverblijf |
YSR | 11-18 | Invullen: 15-20 Scoring: 5 Interpretatie: 5 |
NL Specifieke aanpassingen voor allochtonen Niet gratis |
Jongeren | Verkrijgbaar voor diagnostisch geschoolde gedragswetenschapper/ psychiater. | handscoringsprofielen Computerprogramma Afname onder supervisie van en interpretatie door diagnostisch geschoolde gedragswetenschappers of psychiaters |
Jeugdzorg |
BRIEF | 5-18 | 86 items Afname en interpretatie: 30 min |
NL Niet gratis |
Oudervragenlijst en leerkrachtenvragenlijst | Beschikbaar voor gedragswetenschappers (bijvoorbeeld: psychologen, (ortho)pedagogen) en psychiaters. | Profielformulieren. Digitale versie |
Jeugd GGZ |
SEV | 4-18 | 72 items 30 min |
NL Niet gratis |
Ouders of leerkrachten | Handmatig of via testweb Uitslag wordt geïnterpreteerd door psychodiagnostisch bevoegde professionals |
Jeugdzorg Onderwijs |
|
SNAP-IV | 6-18 | Lang: 90 items Kort: 26 items |
Nederlands | Ouders of leerkrachten |
3.2.2.2.1 Achenbach system of empirically based Assessment (ASEBA)
ASEBA staat voor Achenbach System of Empirically Based Assessment. Er zijn verschillende vragenlijsten, interviews en observatielijsten ontwikkeld op basis van ASEBA voor het aangeven van emotionele en gedragsproblemen [54]. Dit zijn o.a. de CBCL, de TRF en de YSR, die hieronder kort beschreven worden. De vragenlijsten zijn vertaald in diverse talen, onder andere in het Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans en Turks en hebben specifieke aanpassingen voor jeugdigen met een niet-Nederlandse etnische achtergrond. De afnameduur bedraagt 15 tot 20 minuten, de scoring circa 5 minuten en de interpretatie duurt ook circa 5 minuten.
De ASEBA-vragenlijsten zouden ook voor signalering kunnen worden ingezet, ware het niet dat ze voor dat doel te lang duren en te duur zijn.
Daarnaast zijn interviews beschikbaar die door clinici worden afgenomen. Deze interviews kunnen vervolgens gekwantificeerd worden met behulp van observatielijsten. Voor het observeren van gedrag in bijvoorbeeld de klas zijn ook observatielijsten beschikbaar. Deze lijsten zijn ontwikkeld door Prof. Dr. T. Achenbach van de universiteit van Vermont in Amerika en in het Nederlands vertaald.
3.2.2.2.2 Praktijktest specifieke ADHD instrumenten
Omdat de opsomming en weging van instrumenten specifiek gericht op ADHD geen duidelijk antwoord bood op de uitgangsvraag, is bij de start van de praktijktest aan een aantal deskundigen uit de werkgroep voorgelegd welk instrument het meest geschikt was voor screening op ADHD.
Daaruit kwam, op basis van eigen ervaringen en praktische toepasbaarheid (weinig tijd is nodig voor afname) de AVL naar voren. Nadeel hiervan is dat aan het gebruik hiervan kosten zijn verbonden.
In de praktijktest is de AVL vervolgens meegenomen. De uitkomsten van de praktijktest onderschrijven de aanbeveling de AVL toe te passen voor de leeftijd van 4-18 jarigen.
De werkgroep geeft daarbij aan dat het van belang is om nader onderzoek te doen naar de psychometrische kwaliteit van de AVL binnen de JGZ.