- Meer onderzoek naar de seksuele ontwikkeling bij jonge kinderen en de schade van seksuele gedragingen voor de latere seksuele ontwikkeling is nodig.
- Meer onderzoek naar de rol van internet en social media op de seksuele ontwikkeling is wenselijk.
- Meer onderzoek naar de seksuele ontwikkeling van kinderen/jongeren met een fysieke en verstandelijke beperking is wenselijk alsook de begeleiding bij een gezonde seksuele ontwikkeling.
- Onderzocht moet worden of een specifieke (valide) vragenlijst of screeningslijst om de seksuele ontwikkeling bij kinderen in verschillende fasen in de JGZ te kunnen volgen nodig is.
- De interventies voor de seksuele opvoedingsondersteuning van ouders dienen op effectiviteit en bruikbaarheid in de JGZ te worden onderzocht.
- Gezien de uitbreiding van het contactmoment van de JGZ met adolescenten vanaf 14 jaar, is het gewenst eventuele behoeften aan extra ondersteuning en leemtes in interventies op termijn goed in beeld te krijgen en hierin te voorzien.
8.3 Kennislacunes
JGZ-richtlijn Seksuele ontwikkeling
Let op: deze richtlijn is momenteel in herziening.
Dit betekent niet dat de inhoud van deze richtlijn incorrect is. Tot de herziening blijft de richtlijn leidend voor de praktijk. Wel bestaat er een kans dat een deel van de informatie verouderd is.
Heb je feedback over deze JGZ-richtlijn? Vul dan het feedback formulier in op de introductie pagina van de richtlijn.
Richtlijn inhoudsopgave
1 Inleiding Ga naar pagina over 1 Inleiding
2 Definities, kaders en achtergrondinformatie Ga naar pagina over 2 Definities, kaders en achtergrondinformatie
3 Risico- en beschermende factoren Ga naar pagina over 3 Risico- en beschermende factoren
4 Signaleren, diagnostiek en verwijzen Ga naar pagina over 4 Signaleren, diagnostiek en verwijzen
5 Begeleiden en behandelen Ga naar pagina over 5 Begeleiden en behandelen
6 Samenwerken Ga naar pagina over 6 Samenwerken
7 Totstandkoming Ga naar pagina over 7 Totstandkoming
8 Verantwoording Ga naar pagina over 8 Verantwoording
1 Inleiding Ga naar pagina over 1 Inleiding
2 Definities, kaders en achtergrondinformatie Ga naar pagina over 2 Definities, kaders en achtergrondinformatie
3 Risico- en beschermende factoren Ga naar pagina over 3 Risico- en beschermende factoren
4 Signaleren, diagnostiek en verwijzen Ga naar pagina over 4 Signaleren, diagnostiek en verwijzen
5 Begeleiden en behandelen Ga naar pagina over 5 Begeleiden en behandelen
6 Samenwerken Ga naar pagina over 6 Samenwerken
7 Totstandkoming Ga naar pagina over 7 Totstandkoming
8 Verantwoording Ga naar pagina over 8 Verantwoording