1.3 Leeswijzer

JGZ richtlijn Motorische ontwikkeling (2019)

Motorische ontwikkeling

Leeswijzer 

De richtlijn is onderverdeeld in vier hoofdstukken. Na de inleiding (hoofdstuk 1) volgen er drie inhoudelijke thema’s: Normale en afwijkende motorische ontwikkeling, vroege opsporing en signalering (hoofdstuk 2), Voorlichting, advisering en begeleiding door de JGZ (hoofdstuk 3) en Samenwerkingsafspraken: verwijzing en nazorg (hoofdstuk 4). In de subparagrafen van de hoofdstukken 2 tot en met 4 zijn de uitgangsvragen beantwoord. Hierbij is iedere paragraaf van hoofdstuk 2 en 3 als volgt opgebouwd:

  • Aanbevelingen
  • Uitgangsvraag
  • Onderbouwing, bestaande uit:
    • Evidence-based onderbouwing, waarin conclusies op basis van de literatuursearches verwerkt zijn
    • Overige overwegingen, geformuleerd door werkgroep- en projectgroepleden, geraadpleegde experts, of in overige literatuur

In de tekst verwijzen nummers in superscript naar de literatuurreferenties. Soms wordt op deze wijze verwezen naar de mening van de geraadpleegde experts of van project- of werkgroepleden. De subparagrafen van hoofdstuk 4 zijn iets anders opgebouwd.

Tot slot is van belang te melden dat:

  • Het gebruik van een puntkomma tussen twee cijfers bij het melden van een leeftijd van x;a jaar betekent dat het om een leeftijd gaat van x jaar en a maanden;
  • Er veel links in de tekst zijn opgenomen naar sites of pagina’s in de richtlijn waar nadere informatie staat over het betreffende onderwerp.

Heb je vragen?

Neem voor vragen of meer informatie contact met ons op

Contact opnemen

Heb je suggesties voor verbetering van deze JGZ-richtlijn?

Geef jouw feedback