JGZ-professionals hebben behoefte aan meer kennis over psychische en psychiatrische problematiek in relatie tot kindermishandeling. Hoewel JGZ-professionals niet altijd weet hebben van psychische en psychiatrische problematiek bij ouders en of andere verzorgers, is het van belang dat zij hier voldoende kennis over hebben om alert te kunnen zijn op (het risico op) kindermishandeling. Kinderen van ouders met psychiatrische problematiek worden ook wel KOPP-kinderen genoemd. Er is veel bekend over psychische en psychiatrische problematiek bij volwassenen. Ook is er veel bekend over de effecten daarvan op kinderen. Deze kennis dient als basiskennis toegankelijk te worden gemaakt voor de JGZ-professionals (onder andere in het opleidingscurriculum).
7.3 Psychische en psychiatrische problematiek bij ouders
JGZ richtlijn Kindermishandeling (2016)
Richtlijn inhoudsopgave
1 Inleiding Ga naar pagina over 1 Inleiding
2 Definities en achtergrondinformatie Ga naar pagina over 2 Definities en achtergrondinformatie
3 Risicofactoren, beschermende factoren en signalen Ga naar pagina over 3 Risicofactoren, beschermende factoren en signalen
4 Signaleren, diagnostiek en verwijzen Ga naar pagina over 4 Signaleren, diagnostiek en verwijzen
5 Begeleiden en behandelen Ga naar pagina over 5 Begeleiden en behandelen
6 Samenwerken Ga naar pagina over 6 Samenwerken
7 Specifieke thema’s Ga naar pagina over 7 Specifieke thema’s
8 Totstandkoming van de richtlijn Ga naar pagina over 8 Totstandkoming van de richtlijn
9 Verantwoording Ga naar pagina over 9 Verantwoording
1 Inleiding Ga naar pagina over 1 Inleiding
2 Definities en achtergrondinformatie Ga naar pagina over 2 Definities en achtergrondinformatie
3 Risicofactoren, beschermende factoren en signalen Ga naar pagina over 3 Risicofactoren, beschermende factoren en signalen
4 Signaleren, diagnostiek en verwijzen Ga naar pagina over 4 Signaleren, diagnostiek en verwijzen
5 Begeleiden en behandelen Ga naar pagina over 5 Begeleiden en behandelen
6 Samenwerken Ga naar pagina over 6 Samenwerken
7 Specifieke thema’s Ga naar pagina over 7 Specifieke thema’s
8 Totstandkoming van de richtlijn Ga naar pagina over 8 Totstandkoming van de richtlijn
9 Verantwoording Ga naar pagina over 9 Verantwoording