4.1.2 Mogelijke interventies per opvoedingsvraag per leeftijdsfase

JGZ richtlijn Opvoedondersteuning (2013)

Opvoedondersteuning

Op suggestie van Hermanns beveelt de werkgroep aan een interventiewijzer te ontwikkelen (zie ook hoofdstuk 6) teneinde een explicietere verbinding te maken tussen de vastgestelde behoefte aan ondersteuning bij de opvoeding en de beschikbare interventies. In tabel 9 heeft de werkgroep die exercitie gedaan door bij de meest voorkomende opvoedingsvragen per leeftijdsfase passende interventies ter preventie en lichte hulp te benoemen. Tabel 9 biedt een overzicht van mogelijke interventies, organisaties maken hierin zelf een keuze afhankelijk van hun doelgroep.

Tabel 9. Meest voorkomende opvoedingsvragen gekoppeld aan leeftijdsfase en mogelijk in te zetten interventies.1

Leeftijdsfase Baby (0-1)

Peuter/kleuter 

(1-4)

Schoolkind 

(4-12)

Adolescent

(12-19)

 
Meest voorkomende opvoedingsvragen Mogelijke in te zetten interventies
Algemene ontwikkeling kind

Preventie

Triple P
(niv. 1 en 2) 

Stap voor Stap 

Pedagogisch 

Adviseren
MIM
Rookvrij 

Opgroeien

Preventie

Triple P
(niv. 1 en 2) 

Gordon-ouder- 

cursus 

Pedagogisch 

Adviseren 

Peuter in Zicht! 

Stap voor Stap 

Home-Start 

Rookvrij Opgroeien

Preventie

Triple P
(niv. 1 en 2) 

Gordon-ouder- 

cursus 

Pedagogisch 

Adviseren 

Opvoeden & Zo 

Home-Start 

Stap voor Stap

Preventie

Triple P
(niv. 1 en 2) 

Gordon-ouder- cursus 

Pedagogisch Adviseren

 

Lichte hulp

Triple P 

(niveau 3) Pedagogisch Adviseren 

K-VHT Armoede en gezondheid

Lichte hulp

Triple P 

(niveau 3) Pedagogisch Adviseren 

K-VHT 

Armoede en gezondheid

Lichte hulp

Triple P (niveau 3) 

Pedagogisch Adviseren 

VHT 

Armoede en gezondheid

Lichte hulp

Triple P 

(pubers) Pedagogisch Adviseren 

Beter Omgaan met Pubers

  • Zindelijkheid 
   

Lichte hulp

DroogBed- Training2

 
  • Gedrag
 

Triple P 

(niveau 1-3) Pedagogisch Adviseren

Triple P 

(niveau 1-3) Pedagogisch Adviseren

Triple P (pubers) Pedagogisch Adviseren
  • Spraak/taal
Boekenpret Boekenpret    
Zie daarnaast de richtlijnen voor huilen, voedingsgedrag en eetproblemen en zindelijkheid
 
De aanpak van de opvoeding en het ouderschap in het algemeen

Preventie

Triple P
(niv. 1 en 2) Gordon-oudercursus
Stap voor Stap Pedagogisch Adviseren
MIM Home-Start

Preventie

Triple P
(niv. 1 en 2) Gordon-ouder- cursus
Stap voor Stap Pedagogisch Adviseren Peuter in Zicht! Home-Start

Preventie

Triple P
(niv. 1 en 2) Gordon-ouder- cursus
Stap voor Stap Opvoeden & Zo Pedagogisch Adviseren

Preventie

Triple P
(niv. 1 en 2) Gordon ouder- cursus
Stap voor Stap Pedagogisch Adviseren

 

Lichte hulp

Triple P (niveau 3) Pedagogisch Adviseren K-VHT Ouder-Baby- interventie3 Stevig Ouder- schap VoorZorg

Lichte hulp

Triple P (niveau 3) Pedagogisch Adviseren K-VHT
Stevig Ouder- schap VoorZorg

Lichte hulp

Triple P (niveau 3) Pedagogisch Adviseren K-VHT

Lichte hulp

Beter Omgaan met Pubers Triple P pubers Pedagogisch Adviseren K-VHT

         
Omgaan met lastig, moeilijk of ongehoorzaam gedrag of gedrags- problemen

Preventie

Triple P
(niv. 1 en 2) Gordon- ouder- cursus
Stap voor Stap Pedagogisch Adviseren

Preventie

Triple P
(niv. 1 en 2) Gordon-ouder- cursus Pedagogisch Adviseren Peuter in Zicht!

Preventie

Triple P
(niv. 1 en 2) Gordon-ouder- cursus Opvoeden & Zo Pedagogisch Adviseren

Preventie

Triple P
(niv. 1 en 2) Gordon-ouder- cursus Pedagogisch Adviseren

Lichte hulp

Pedagogisch Adviseren K-VHT Moeder-Baby- interventie4

Lichte hulp

Triple P (niveau 3) Pedagogisch Adviseren K-VHT VIPP-SD5

Lichte hulp

Triple P
(niveau 3) Pedagogisch Adviseren Drukke kinderen VHT

Lichte hulp

Triple P (pubers) Pedagogisch Adviseren Beter Omgaan met Pubers

         
Omgaan met emotionele problemen (zelfvertrouwen, onzekerheid en (faal) angst

Preventie

Triple P
(niv. 1 en 2) Pedagogisch Adviseren Gordon-ouder- cursus
Stap voor Stap

Preventie

Triple P
(niv. 1 en 2) Gordon-ouder- cursus
Stap voor Stap Pedagogisch Adviseren

Preventie

Triple P
(niv. 1 en 2) Gordon-ouder- cursus
Stap voor Stap Pedagogisch Adviseren

Preventie

Triple P
(niv. 1 en 2) Gordon-ouder- cursus Pedagogisch Adviseren

Lichte hulp

Pedagogisch Adviseren K-VHT Moeder-Baby- interventie6

Lichte hulp

Triple P
(niveau 3) Pedagogisch Adviseren K-VHT
Peuter in Zicht!

Lichte hulp

Triple P
(niveau 3) Opvoeden & Zo Pedagogisch Adviseren

Lichte hulp

Triple P (pubers) Pedagogisch Adviseren Beter Omgaan met Pubers

 
Grenzen stellen en corrigeren en straffen

Preventie

Triple P
(niv. 1 en 2) Gordon-ouder- cursus
Stap voor stap Pedagogisch Adviseren

Preventie

Triple P (niv. 1 en 2)

Gordon-ouder- cursus
Stap voor Stap Pedagogisch Adviseren

Preventie

Triple P
(niv. 1 en 2) Gordon-ouder- cursus Opvoeden & Zo Stap voor Stap Pedagogisch Adviseren

Preventie

Triple P
(niv. 1 en 2) Gordon-ouder- cursus Pedagogisch Adviseren

Lichte hulp

Triple P (niveau 3) Pedagogisch Adviseren K-VHT Moeder-Baby- interventie7 Stevig Ouder- schap VoorZorg

Lichte hulp

Triple P
(niveau 3) Pedagogisch Adviseren K-VHT
Peuter in Zicht! VIPP-SD

Lichte hulp

Triple P
(niveau 3) Pedagogisch Adviseren Drukke kinderen

Lichte hulp

Triple P (pubers) Pedagogisch Adviseren Beter Omgaan met Pubers

1  De genoemde interventies zijn opgenomen in de Databank Effectieve Jeugdinterventies. Alle interventies zonder voetnoot zijn ‘in theorie effectief’.

2  Waarschijnlijk effectief (niveau 2, mate van evidence).

3  Waarschijnlijk effectief (niveau 2, mate van evidence).

4  Waarschijnlijk effectief (niveau 2, mate van evidence).

5  Bewezen effectief (niveau 2, mate van evidence).

6  Waarschijnlijk effectief (niveau 2, mate van evidence).

7  Waarschijnlijk effectief (niveau 2, mate van evidence).

Heb je vragen?

Neem voor vragen of meer informatie contact met ons op

Contact opnemen

Heb je suggesties voor verbetering van deze JGZ-richtlijn?

Geef jouw feedback