Op suggestie van Hermanns beveelt de werkgroep aan een interventiewijzer te ontwikkelen (zie ook hoofdstuk 6) teneinde een explicietere verbinding te maken tussen de vastgestelde behoefte aan ondersteuning bij de opvoeding en de beschikbare interventies. In tabel 9 heeft de werkgroep die exercitie gedaan door bij de meest voorkomende opvoedingsvragen per leeftijdsfase passende interventies ter preventie en lichte hulp te benoemen. Tabel 9 biedt een overzicht van mogelijke interventies, organisaties maken hierin zelf een keuze afhankelijk van hun doelgroep.
Tabel 9. Meest voorkomende opvoedingsvragen gekoppeld aan leeftijdsfase en mogelijk in te zetten interventies.1
Leeftijdsfase | Baby (0-1) |
Peuter/kleuter (1-4) |
Schoolkind (4-12) |
Adolescent (12-19) |
Meest voorkomende opvoedingsvragen | Mogelijke in te zetten interventies | |||
Algemene ontwikkeling kind |
Preventie Triple P Stap voor Stap Pedagogisch Adviseren Opgroeien |
Preventie Triple P Gordon-ouder- cursus Pedagogisch Adviseren Peuter in Zicht! Stap voor Stap Home-Start Rookvrij Opgroeien |
Preventie Triple P Gordon-ouder- cursus Pedagogisch Adviseren Opvoeden & Zo Home-Start Stap voor Stap |
Preventie Triple P Gordon-ouder- cursus Pedagogisch Adviseren |
Lichte hulp Triple P (niveau 3) Pedagogisch Adviseren K-VHT Armoede en gezondheid |
Lichte hulp Triple P (niveau 3) Pedagogisch Adviseren K-VHT Armoede en gezondheid |
Lichte hulp Triple P (niveau 3) Pedagogisch Adviseren VHT Armoede en gezondheid |
Lichte hulp Triple P (pubers) Pedagogisch Adviseren Beter Omgaan met Pubers |
|
|
Lichte hulp DroogBed- Training2 |
|||
|
Triple P (niveau 1-3) Pedagogisch Adviseren |
Triple P (niveau 1-3) Pedagogisch Adviseren |
Triple P (pubers) Pedagogisch Adviseren | |
|
Boekenpret | Boekenpret | ||
Zie daarnaast de richtlijnen voor huilen, voedingsgedrag en eetproblemen en zindelijkheid | ||||
De aanpak van de opvoeding en het ouderschap in het algemeen |
Preventie Triple P |
Preventie Triple P |
Preventie Triple P |
Preventie Triple P |
Lichte hulp Triple P (niveau 3) Pedagogisch Adviseren K-VHT Ouder-Baby- interventie3 Stevig Ouder- schap VoorZorg |
Lichte hulp Triple P (niveau 3) Pedagogisch Adviseren K-VHT |
Lichte hulp Triple P (niveau 3) Pedagogisch Adviseren K-VHT |
Lichte hulp Beter Omgaan met Pubers Triple P pubers Pedagogisch Adviseren K-VHT |
|
Omgaan met lastig, moeilijk of ongehoorzaam gedrag of gedrags- problemen |
Preventie Triple P |
Preventie Triple P |
Preventie Triple P |
Preventie Triple P |
Lichte hulp Pedagogisch Adviseren K-VHT Moeder-Baby- interventie4 |
Lichte hulp Triple P (niveau 3) Pedagogisch Adviseren K-VHT VIPP-SD5 |
Lichte hulp Triple P |
Lichte hulp Triple P (pubers) Pedagogisch Adviseren Beter Omgaan met Pubers |
|
Omgaan met emotionele problemen (zelfvertrouwen, onzekerheid en (faal) angst |
Preventie Triple P |
Preventie Triple P |
Preventie Triple P |
Preventie Triple P |
Lichte hulp Pedagogisch Adviseren K-VHT Moeder-Baby- interventie6 |
Lichte hulp Triple P |
Lichte hulp Triple P |
Lichte hulp Triple P (pubers) Pedagogisch Adviseren Beter Omgaan met Pubers |
|
Grenzen stellen en corrigeren en straffen |
Preventie Triple P |
Preventie Triple P (niv. 1 en 2) Gordon-ouder- cursus |
Preventie Triple P |
Preventie Triple P |
Lichte hulp Triple P (niveau 3) Pedagogisch Adviseren K-VHT Moeder-Baby- interventie7 Stevig Ouder- schap VoorZorg |
Lichte hulp Triple P |
Lichte hulp Triple P |
Lichte hulp Triple P (pubers) Pedagogisch Adviseren Beter Omgaan met Pubers |
1 De genoemde interventies zijn opgenomen in de Databank Effectieve Jeugdinterventies. Alle interventies zonder voetnoot zijn ‘in theorie effectief’.
2 Waarschijnlijk effectief (niveau 2, mate van evidence).
3 Waarschijnlijk effectief (niveau 2, mate van evidence).
4 Waarschijnlijk effectief (niveau 2, mate van evidence).
5 Bewezen effectief (niveau 2, mate van evidence).
6 Waarschijnlijk effectief (niveau 2, mate van evidence).
7 Waarschijnlijk effectief (niveau 2, mate van evidence).