8.2 Knelpuntenanalyse

JGZ-richtlijn Opvoedondersteuning

Opvoedondersteuning

Knelpuntanalyse en focusgroepen

Ter inventarisatie van de knelpunten in de uitvoering op grond van analyse van de huidige werkwijze in de JGZ-praktijk, waar mogelijk in de CJG-context, en in de tweede lijn zijn vier focusgroepen georganiseerd (zie Bijlage Verslagen knelpuntenanalyses Deze linkt opent in een nieuw tabblad, zie Bestanden). 

De eerste focusgroep was gericht op de huidige werkwijze in het voorlichtings- en preventietraject. Een tweede focusgroep was vooral gericht op samenwerking met de ketenpartners en dus signalering, verwijzing en opvoedhulp. Een derde en vierde focusgroep bestond uit ouders van kinderen in verschillende leeftijdsfasen, met verschillende achtergronden, die knelpunten aangaven en deze prioriteerden. Voor de samenstelling van de focusgroepen zie bijlage 1. De focusgroepen hadden diverse doelen:

  1. Nagaan wat de knelpunten voor JGZ-medewerkers in de (JGZ- en CJG-)praktijk zijn bij de uitvoering van opvoedingsondersteuning.
  2. Verkennen wat de knelpunten en belemmeringen voor JGZ-medewerkers zullen zijn in het werken met de toekomstige ‘richtlijn Opvoedingsondersteuning’.
  3. Inventariseren wat de knelpunten zijn in de samenwerking met en overdracht naar de kernpartners in het CJG en naar de ketenpartners.
  4. Nagaan waar de gebruikers van de opvoedingsondersteuning, de ouders, knelpunten ervaren en wat zij belangrijk vinden bij het krijgen van ondersteuning in de opvoeding. Met leden van ouderverenigingen, cliëntenorganisaties, patiënten- en consumentenorganisaties en belangenverenigingen is het gebruikersperspectief goed in beeld gekomen.

Heb je vragen?

Neem voor vragen of meer informatie contact met ons op

Contact opnemen

Heb je suggesties voor verbetering van deze JGZ-richtlijn?

Geef jouw feedback