3.2.2 Buitenlandse Standaarden Beroepscompetenties voor werken met ouders

JGZ-richtlijn Opvoedondersteuning

Opvoedondersteuning

In Groot-Brittannië zijn landelijk beroepscompetenties (standaarden) ontwikkeld voor het werken met ouders. Ze definiëren de competenties, vaardigheden, kennis en het begrip die het werken met ouders vereist. De principes en waardes voor het werken met ouders zijn [208][241]:

  • Opvoedingsondersteuning en ontwikkelingsstimulering voldoen aan de rechten van het kind, zoals beschreven in het Verdrag inzake de rechten van het kind (1989) van de VN dat door Groot-Brittannië in december 1991 is aangenomen.
  • Begeleiders werken te allen tijde samen met de ouders.
  • Erken dat moeders, vaders en allen met een opvoedende rol unieke kennis en informatie over hun kinderen hebben.
  • Het gezin én de samenleving zijn verantwoordelijk voor kinderen, behalve als ouders over grenzen gaan en de veiligheid van het kind in het geding is. Dan ontstaat een maatschappelijke plicht tot ingrijpen.
  • Werk met ouders zonder een oordeel te vellen of te discrimineren. Versterk bestaande sterke punten, kennis en ervaring van de ouders.
  • Opvoedingsondersteuning en ontwikkelingsstimulering dienen beschikbaar te zijn voor alle opvoeders; begeleiders werken met iedereen die een opvoedende rol vervult.
  • Respecteer verschillen op het gebied van sekse, culturele achtergrond en behoeftes van ouders.
  • Het werken met ouders veronderstelt dat een specifieke training is gevolgd.
  • Reflectie en een voortdurende zoektocht naar verbetering zijn noodzakelijk om het werk goed uit te voeren.

 

Enkele voorbeelden van Britse beroepsvaardigheden, die kunnen dienen als inspiratiebron voor het werken met ouders zijn:

  • Draag bij aan een veilige omgeving voor iedereen.
    • Zorg ervoor dat ouders zich prettig en vertrouwd voelen.
    • Waardeer en respecteer de diversiteit in de cultuur en achtergrond van ouders.
  • Werk samen met ouders om hen te helpen hun eigen behoeftes te begrijpen en te vervullen.
    • Stel ouders in staat hun behoeften te onderzoeken.
    • Helpen ouders te voldoen aan de behoeftes die ze hebben vastgesteld.
  • Bied die dienstverlening aan ouders waaruit respect en waardering blijkt.
    • Luister naar de ouders en erken hun gevoelens en ervaringen.
    • Herken de sterke punten van de ouders en help ze deze te ontwikkelen.
    • Vergroot de waarde en erkenning van diversiteit in de opvoeding en samenleving.

Voor een volledig overzicht: zie Bijlage Britse beroepscompetenties voor het werken met ouders: enkele voorbeelden, Bijlage 6)

Het verdient aanbeveling om in navolging van de Britten ook voor alle Nederlandse professionals die met ouders werken – in het onderwijs, in de kinderopvang, in de jeugdgezondheidszorg, het CJG, de sport, de jeugdzorg, et cetera – landelijke standaarden te ontwikkelen.

Heb je vragen?

Neem voor vragen of meer informatie contact met ons op

Contact opnemen

Heb je suggesties voor verbetering van deze JGZ-richtlijn?

Geef jouw feedback